Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Var femte cyklist: "Lag skulle öka användandet av hjälm"

Mer än var femte cyklist anser att en lag om cykelhjälm är det enda som skulle kunna öka användningen.

Annons

Det visar den enkät NTF gjort genom att ställa frågor till 3 500 cyklister.

Otrygghet och upplevd risk är en stark motivator för användningen av hjälm menar många av de tillfrågade.

Ändå är det mer än var femte cyklist som anser att ett cykelhjälmstvång är det enda som skulle kunna öka användningen.

– Vi skulle behöva dubblera antalet cyklister som använder cykelhjälm på fyra år om vi ska nå det etappmålet som regeringen slagit fast för trafiksäkerheten inför 2020 om högst 220 omkomna, säger NTF:s generalsekreterare Marie Nordén.

– Om det inte införs en obligatorisk cykelhjälmslag för alla kommer det krävas betydande påverkans insatser inom detta område för att det ska vara möjligt, fortsätter hon, fortsätter Maria Nordén.

3 500 cyklister svarade på frågor i NTF:s undersökning.

Det som kom fram i samband med enkäten var bland annat:

Bara hälften av de tillfrågade använder alltid eller oftrast hjälm med övriga sällan eller aldrig använder hjälm.

21 procent uppger att det skulle krävas en lag för att få cyklister att använda hjälm i större utsträckning.

Cykelhjälm används mindre av de som upplever trafikmiljön som lugn och trygg.

FAKTA: Cykelhjälm och cykelsäkerhet

2015 dog 17 cyklister i trafiken, 2014 dog 33 cyklister.

Ccykelhjälm reducerar huvudskador med 50 procent.

Om alla använde hjälm skulle antalet allvarligt skadade cyklister minska med 10 procent

Om alla använde hjälm skulle antalet omkomna minska med 25 procent.

75 - 80 procent av alla cyklister som skadas allvarligt gör det i en singelolycka.

Källa: VTI notat 23 - 2013, VTI rapport 801 2013 och Trafikverket.

Mer läsning

Annons