Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Öppning för utbyggd godstrafik

/
  • I januari offentliggör Trafikverket utredningen om renoveringskostnaderna för Västerdalsbanan.
  • – Jag tror man inser att Västerdalsbanan har potential och att man kommer att göra de satsningar som krävs, säger Per-Anders Westhed.

Enligt uppgift till DT kommer Västerdalsbanan att rustas upp för godstrafik mellan Borlänge och Rågsveden.
– Vi håller på med en utredning som ska visa vad det skulle kosta att rusta upp banan, men den blir inte offentlig förrän i januari, säger Monica Näslund vid Trafikverket.

Annons

I maj 2007 startade dåvarande Banverket anpassningsarbeten på Västerdalsbanan för att kunna införa ett nytt sorts trafikstyrningssystem.

Arbeten sker löpande längs hela den drygt 13 mil långa banan, från Repbäcken till Malung och Trafikverket beräknar att systemet kan tas i bruk under februari 2012.

Sträckan har signalutrustning som är svår att förnya och dyr att underhålla. En vinst med det nya signalsystemet är att man ökar kapaciteten och tillgängligheten på banan. Det här är ett projekt som järnvägsbranschen följer med stort intresse runt om i världen.

Västerdalsbanan, med sträckningen mellan Repbäcken och Malung, är utsedd till pilotbana för införande av det nya trafikstyrningssystemet. Västerdalsbanan är lämplig för systemet, bland annat för att banan har varit lågtrafikerad och nu har dessutom persontrafiken upphört.

– En ny teknisk upprustning med ett nytt system, skulle göra det enklare för tågen för att köra på Västerdalsbanan, säger Monica Näslund vid Trafikverket.

– Jag vet inte när den kommer att rustas upp, men jag vill hävda att det redan är bestämt, säger uppgiftslämnaren till tidningen.

Per-Anders Westhed, kommunalråd Vansbro och ordförande i Västerdalsbanans intresseförening, har haft kontakt med Trafikverket ända sedan i våras. Västerdalsbanans framtid är en kärnfråga för kommunen. Uppgiften om att Trafikverket redan i januari ska ha en utredning klar om notan för en upprustad bana anpassad för godstrafik, var ny för kommunalrådet när DT ringde upp i går.

– Tidigare har jag ju sagt att det inte skulle förvåna mig om banan kommer att kostas på. Jag är förväntansfull och hoppfull inför beskedet, och övertygad om man inte lägger ner Västerdalsbanan.

– Jag tror man inser att Västerdalsbanan har potential och att man kommer att göra de satsningar som krävs, säger Westhed.

Mer läsning

Annons