Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Lyko börsnoterades under tisdagen: "Det känns som en milstolpe"

Vansbroföretaget Lyko börsnoterades på tisdagen och gick klart bättre än Stockholmsbörsen under sin första dag.
– Det känns bra, som en milstolpe, säger Lykos vd Joanna Hummel i en intervju med Dagens Industri

Annons

Mer läsning för dig som är prenumerant eller Pluskund:

Känd mäklarfirma får ny ägare efter 44 år – "Har sålt allt utom mitt rum"

Hon tog över klassisk blomsterhandel: "När chansen kom tvekade jag inte"

Dina gamla vinylskivor kan vara värda tusenlappar – här är 16 skivor du vill hitta i förrådet

SÅ KÖPER DU PLUS

För ett par veckor sedan rapporterade vi om att Vansbroföretaget Lyko var på väg mot börsen. På tisdagsmorgonen börsnoterades Vansbroföretaget Lyko på First North. Företaget, som är en hårvård- och skönhetspecialist, har ett 40-tal fysiska butiker samt en framgångsrik näthandel.

Kort efter att Lyko gjort entré på börsen intervjuades företagets vd Joanna Hummel av Dagens Industris DI TV Börsmorgon.

– Det känns bra, som en milstolpe. Det är en bra och givande process för oss att gå igenom detta, säger Joanna Hummel i intervjun.

Vansbroföretaget Lyko börsnoterades på tisdagen och gick klart bättre än Stockholmsbörsen under sin första dag.Foto: Janerik Henriksson/TT samt Nisse Schmidt/Arkiv

DI: Varför gör ni detta?

– Vi hade behov av att få en långsiktig ägarstruktur som funkar bra för bolaget och det har vi fått. Vi har fått 4 000 nya ägare in i bolaget samt över 100 av våra egna medarbetare som valt att kliva in och bli delägare, säger Joanna Hummel.

Lyko introducerades på en kurs på 50 kronor. Vid 16-tiden på eftermiddagen stod Lyko i 51,50 kronor, vilket innebar en ökning med tre procent. Vid samma tid hade Stockholmsbörsen ökat med 0,20 procent.

– Detta ger oss en bra struktur att växa vidare rent ägarmässigt. Jag tror inte att den fysiska handeln kommer att dö ut framöver, snarare blir det så att kunderna kommer att kräva något annat av butikerna i framtiden, svarar Joanna Hummel på en fråga om hur företaget ser på framtiden.

APPEN: Håll dig uppdaterad – ladda hem vår app för iPhone och Android här

Mer läsning

Annons