Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

"De i rullstol får stanna hemma"

/
  • Cyklister och gångare får samsas med bilar när inte hängbron är öppen längre.
  • Cyklister och gångare får samsas med bilar på nära håll när inte hängbron är öppen längre. En utsatt slinga är vad de har att röra sig på, men Kerstin Valler tycker det är besvärligt att hålla sig inom den och väljer att cykla på andra sidan bron.
  • Kerstin Valler är en av dem som tvingas använda bilbron för att cykla från Grönalid ner på byn.
  • Tidigast i januari kan Grönalidsbron besiktigas. Därefter får kommunen besked om den går att reparera, eller om man tvingas riva den och bygga en ny.
  • Morgan Johansson.

Den avstängda Grönalidsbron tvingar människor att cykla på en smal slinga bredvid tung trafik längs bilbron.
Andra väljer att inte hålla sig inom den.
– Hur ska man kunna cykla här? Det är rent bedrövlig, säger Kerstin Valler.

Annons

Beskedet var lika drastiskt som det blev besvärligt för gång- och cykeltrafikanter från Grönalid, eller de som jobbar där. Hängbron, som förbinder centrala Vansbro med Grönalid, över Västerdalälven stängdes i förra veckan på grund av brons försämrade skick.

Bron besiktades 2006, men eftersom ingen mer tillsyn ägt rum sedan dess beslutade Vansbro kommun att stänga den för all trafik tills vidare.

– Meningen var att vi skulle göra en ny besiktning i år, men det är svårt att få tag på företag som gör besiktningar. Och eftersom ingen ny besiktning gjorts sedan 2006, bör inte hängbron vara öppen. Vi måste prioritera säkerheten först, sade Vansbro kommuns verksamhetschef vid fastighet och service Lars Lindgren då.

De som drabbas värst av beslutet är de som använt Grönalidsbron för att ta sig till jobbet. Morgan Johansson är en av dem. Han cyklar från bostaden vid Norra Allégatan till jobbet på Monark i Grönalid och får nu ta omvägen över bilbron där ett gäng trafikmarkörer bildar en smal slinga som skiljer cyklisterna från biltrafiken.

– Det är rörigt, helt klart, eftersom det inte finns mycket utrymme att cykla på längs bilbron, säger han.

– Samtidigt finns det de som har det värre. De som sitter i rullstol eller har rullatorer får ju stanna kvar i Grönalid. Man kan ju tycka att de har som beslutat det här kunde ha agerat tidigare. Bron blir ju inte i bättre skick med åren.

Kerstin Valler är bosatt i Grönalid och är en av alla dem som tar cykeln ner på byn flera gånger i veckan. Hon oroar sig över hur den allt tyngre trafiken i vinter kommer att påverka säkerheten för gångare och cyklister.

– Det är förjävligt, helt enkelt. Jag kan inte cykla inom avspärrningen, jag förstår inte hur det skulle gå till. Det är smalt och oplogat. Jag undrar hur det kommer att bli med all Sälentrafik i vinter. Och frågan är hur försäkringar och så ser ut om någon skulle bli påkörd, om kommunen har koll på det. Det känns som att ingen vill ta ansvar, säger hon.

Redan vid besiktningen 2006 ansågs hängbron vara i ett så pass dåligt skick att den borde ha åtgärdats redan då. Lars Lindgren, som jobbat för kommunen sedan hösten 2008, har förstående för de starka reaktionerna, men tycker samtidigt det är märkligt att inget gjorts tidigare.

– Lite konstigt är det ju att man bara lät det vara i början, säger han.

– Vi förstår ju att det här inte är ett populärt beslut, men hellre det än att någon går över bron och den går sönder. När den besiktningsansvarige hörde att bron inte åtgärdats efter 2006 tyckte han att den borde stängas av direkt. Mot bakgrund av det var beslutet inte så svårt att ta.

Vad händer med hängbron framöver?

– Besiktningen kan göras tidigast i januari, så till dess är den fortsatt avstängd. Troligen kommer bron att vara avstängd en tid efter det också. Vi får vänta och se vad besiktningen visar, om vi kan reparera den eller om vi måste riva och bygga en ny.

Mer läsning

Annons