Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Utställningen "Jan Stenmark - På begäran" är en fullträff – och en mycket roande skildring av semesterobehag

Annons

Ah, äntligen sommar! Tid för barn att bekymmerslöst hänge sig åt att leka och för vuxna att oförställt visa sin kärlek för varandra, allt mot en bakgrund av sprudlande Instagramvänlig natur.

Ja – eller kanske tid för att stannar upp, se på sig själv och på sin omgivning och förvånat inse att man inte riktigt gillar det man ser, utan längtar någon annanstans. Eller att man inte har någon aning om hur man gör när man är ledig.

Precis det där senare krypande semesterobehaget har Magasinet träffsäkert – och kanske något omedvetet – lyckats fånga in i utställningen "Jan Stenmark – På begäran" som på lördag öppnar för allmänheten och sedan håller igång ändå till den 26 augusti.

Besökaren möts på utställningen av mer än hundra av Jan Stenmarks karaktäristiska collagebilder där han med en eller ett par meningar drar ned byxorna på den förmodade idyllen i bilder som ofta kommer från 40-60-talet.

Mot slutet av rummet mynnar utställningen sedan ut i en campingplats. Och först tycker jag att det känns synd att man inte gjort något mer av den.

Men när jag går ett varv till på utställningen börjar jag gilla att campingplatsen bara står där rakt upp och ned. Som ett passande uttryck för att vi besökare, kanske likt de ansvariga för utställningen, inte riktigt vet vad vi ska göra av denna schablonbild av svensk sommar.

Anledningen till utställningen är helt enkelt publikens och Magasinets efterfrågan och bilderna i den är deras och Jan Stenmarks favoriter från hans två senaste böcker – "Människor som finns" (2016) och "En mystisk hemmakväll" (2018).

Men att de största bilderna i utställningen skildrar misslyckade försök till samboliv, semesterrus och feststämning gör ändå att det känns som att temat på utställningen är semester och känslan av att man inte njuter som man borde.

De collage i utställningen som inte håller hela vägen är generellt de där texten är för komplicerad och går för långt från bilden – som då en uppgiven tjej placerad i ett miljonprogram sägs vara ledsen eftersom hon identifierar sig med Ringo Starr.

Bäst är i stället de collage där texterna tagit fasta på känslan i bilden, oavsett hur absurt det blir. Som collaget där en man sträcker ut handen efter en kvinna som raskt är på väg bort från honom över texten "Charm. Att det ska vara så svårt att ha".

Men summa summarum är "Jan Stenmark – På begäran" en fullträff. Cirka 90 procent av bilderna i utställningen får mig att fnissa ofrivilligt och vilja fotografera bilden för att för alltid komma ihåg dess klockrena kvickheter.

Och i sin utformning både beskriver och löser utställningen problemet med det där semesterobehaget, för inom dess ramar behöver du inte låtsas njuta av något.

I stället vaggar utställningen in dig i en känsla av att du är på semester från precis allt och låter dig bada i insikten om att det är okej om du inte tycker att det där som man "ska" tycka är kul – midsommar, hänget med familjen, barndomen - är så kul. Och att det står dig fritt att njuta av något helt annat om du vill det.

Och bara det budskapet borde få många av Dalarnas semesterfirare att i sommar snarare vilja slå läger i Magasinet – än på en tjo och tjimande campingplats utomhus.

Konst

Jan Stenmark – På begäran

Magasinet, Falun

Pågår mellan 30 juni till och med den 26 augusti

Mer läsning

Annons