Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Tidningsman blir vd för Milko

Annons

Göran Henriksson tillträder under första kvartalet.

- Det är med stor glädje och spänning jag ser fram emot att utveckla verksamheten inom Milko. Milko har idag ett starkt kunderbjudande, bland annat närproducerad mjölk, och en bra position på marknaden, säger Göran Henriksson som säger att han dricker mellanmjölk och till kaffet ska det också vara en skvätt mjölk, från mejeriet i Östersund där också Milkos huvudkontor stärks då Göran Henriksson ska jobba där.

Förre vd:n i Milko Erik Gumabon som slutade under hösten valde att sitta hos försäljningsorganisationen i Stockholm.

Göran Henriksson säger att han vill fortsätta att profilera Milkos regionala förankring där landskapsmjölken blivit en formidabel framgång i konkurrensen med Arla.

- Jag måste erkänna att jag inte smakat mjölken från Dalaböndernas Grådömejeri men jag har hört att den är av mycket bra kvalitet, säger Henriksson som den närmaste tiden ska sätta sig in i konkurrenssituationen på mejerimarknaden för att sedan fortsätta att gå offensivt fram med den regionala profilering som blivit Milkos framgångsstrategi.

- Göran Henriksson har en stor operativ ledarerfarenhet bland annat från ett framgångsrikt medieföretag. Att dagligen brottas med dagstidningens konkurrensutsatta situation, gör honom till en mycket lämplig VD för Milko. Vi i styrelsen är övertygade om att Göran tillsammans med Milkos ledningsgrupp och övriga anställda kommer att fortsätta utveckla Milkos starka strategiska position som ett helsvenskt mejeriföretag med stark regional hemvist, säger Milkos styrelseordförande Per Åsling.

Göran Henriksson är 56 år och är från Östersund. Göran Henriksson har varit vd för koncernen Östersunds Tidningar sedan 2006, Östersund-Posten mellan 1997-2006 samt dess marknadschef mellan 1994-1997. Östersundstidningar ingår i tidningskoncernen Mittmedia som äger Dalarnas Tidningar sedan våren 2008.

Annons