Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Smedjebackens miljöpolitiker vill styra gruvtransporter mot grannkommunen

Gruvbolaget Bolidens förslag att framtida transporter av bly- och zinkmalm ska gå via byarna Silfhyttan, Lernbo, genom centrala Smedjebacken i riktning mot Garpenberg möter kompakt motstånd från kommunens miljöpolitiker.

Annons

Om Bolidens gruvbrytning blir verklighet i Stollbergsområdet vill miljöpolitikerna inte ha malmtransporter genom Smedjebackens tätort.

I Boliden Mineral AB:s ansökan om bearbetningstillstånd (bearbetningskoncession) finns dock även ett "alternativ B" som tilltalar miljö- och byggnämnden mer.

Då handlar det om en transportväg som går från den planerade gruvan på Stollbergsområdet över kommungränsen i väster till Ludvika och via Persbo/Gräsberg i Ludvika ut på riksväg 50 och därefter via Borlänge och Hedemora till Garpenberg.

– Den sträckan är visserligen cirka en mil längre än i "alternativ A". Men nämnden ser det som ett betydligt vettigare alternativ, säger Bo Jernberg, miljö- och byggförvaltningens chef, efter senaste nämndmötet.

Enligt Bo Jernberg är nämnden helt emot en sträckning som leder i de tunga transporterna in i centrala Smedjebackens slingriga genomfart.

– Även om "A" är kortare så handlar det trots allt om en sträckning där också hastigheten blir lägre. Efter att ha slingrat sig genom Smedjebacken väntar exempelvis de hastighetsdämpande åtgärder i Åsmansbo.

Läs även: Bolidens nya Stollbergsgruva växer

En bidragande orsak till miljöpolitikernas mycket tydliga hållning är att Bolidens planerade gruvbrytning uppgår till 250 000 ton, vilket i transporter räknat motsvarar "fyra lastbilsrörelser i timmen".

– Det blir ju en oerhört tät och tung trafik när två lastbilar i timmen kör mot Garpenberg, eller är på väg tillbaka mot Stollbergsområdet, tillägger Bo Jernberg.

Läs även: Kommunalrådet Fredrik Rönning tror på Boliden

I nämndens yttrande till länsstyrelsen finns dock även ett belåtet konstaterande.

Nämligen att i gruvbolagets reviderade miljökonsekvensbeskrivning (MKB) är det planerade industriområdet placerat på den västra sidan av Kaserndammen.

– Och det betyder att det ur bullersynpunkt blir mycket bättre för boende i exempelvis Silfhyttan och Starbo med Stollberget som en naturlig barriär.

Läs även: Boliden borrar vidare i Bergslagen

Läs även: Flera ifrågasätter en ny Bolidengruva

Mer läsning

Annons