Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Smedjebacken laddar för elbilsboom – fyra laddstationer i drift

Nu finns även Smedjebackens kommun på elbilskartan. Sedan i torsdags är nämligen fyra laddstationer i centralorten officiellt i drift.

Annons

Cia Ferner Kny och Ingemar Hellström (S), Seabs vd resp styrelseordförande vid första snabbladdaren för elbilar i Smedjebacken.

Drygt en halv miljon kronor, eller mer exakt – 550 000 – har investerats i den framtid där man räknar med att antalet eldrivna fordon kommer att öka rejält under de kommande åren.

På Gunnarsvägen, utanför energibolagets kontor, finns nu en snabbladdare på 50 kilowatt som klarar att ladda batteriet upp till 80 procent på 20 minuter.

Och i hamnområdet, vid Ahlbäcks plats och Vasatorget i centrala Smedjebacken finns tre så kallade semiladdare som behöver sex timmar för att ladda upp batteriet.

Utan någon större ceremoni förklarade energibolagets vd Cia Ferner Kny och bolagsstyrelsens ordförande Ingemar Hellström (S) tillsammans med elnätschefen Lars Boström och styrelsens vice ordförande, Calle Morgården (MP) vid torsdagens presskonferens laddstationerna som officiellt tagna i drift.

Än har elbilsbranschen inte bestämt vilket system som ska bli standard. Därför är snabbladdaren vid Gunnarsvägen rustad med tre har olika kontakter.

Någon köbildning förväntar man sig inte än. Den enda renodlade elbilen inom kommunkoncernen, en Renault Kangoo, körs av energibolagets personal.

I det här fallet är det heller inte frågan om ett fordon som är lämpat för längre sträckor.

– Räckvidden på en laddning är bara fem mil. Men bilen används dagligen och passar bra för kortare sträckor, påpekar Lars Boström.

Vi fick inget bidrag utan har bekostat den här satsningen själva

Klart står dock att antalet elbilar väntas öka under de närmaste åren. Men även om statsmakterna lockar med supermiljöbilspremier till den som väljer en eldriven bil tror Ingemar Hellström att det är de offentliga förvaltningarna som ska visa vägen.

– Jag tror att det är en nödvändighet att exempelvis kommuner köper in elbilar för att därmed skapa en begagnatmarknad.

Samtidigt är det frågan om en omställning av gigantiska mått. Behovet av såväl elkraft som ett nät av laddstationer är förstås en nödvändighet när fossilbränsledriven fordonsflotta ska konverteras i en större skala.

Och för kommunens energibolag blev det tummen ner när man hoppas få statsbidrag till investeringen i laddstationer.

– Ja, vi fick inget bidrag utan har bekostat den här satsningen själva. Eller rättare sagt – det är vårt nätbolag (Senab– Smedjebacken Energi Nät AB) som tar investeringen, berättar Cia Ferner Kny.

Läs även: Följ med på en tur i en av världens snabbaste elbilar: "Nu jäklar blir det åka av"

Andelen elbilar i Smedjebackens kommun väntas dock öka redan nästa år. Anledningen är att ett stort antal av kommunens leasingavtal på fordon upphör och måste förnyas.

Vid Johan Ahlbäcks plats i centrala Smedjebacken finns en av centralortens tre semiladdare, med plats för laddning av två elbilar samtidigt.

Och inom kommunens olika verksamheter efterlyser man elfordon. Upphandlingsenheten har redan lämnat startgroparna och förbereder ett underlag som syftar till att minska utsläppen av koldioxid och därmed också minska förbrukningen av fossila bränslen.

Den ambitionen kan samtidigt ses som ett svar på den motion som Jan-Erik Lind (MP) lämnade in i somras.

Han föreslog att kommunen köper in elbilar och att energibolaget tilldelas uppdraget att bygga laddstationer.

Tilläggas kan att det förstås inte är fritt fram att "tanka el". Seab har hakat på statliga Vattenfalls betalsystem "In charge".

Det betyder att elbilsägaren måste ha ett laddkort, som kan beställas utan kostnad från Vattenfall.

Kortet fungerar som ett vanligt betalkort. Ett alternativ är att ladda ner appen ”Ladda elbilen” till mobiltelefonen och koppla betalkortet till den. Appen finns både Google play och AppStore.

Läs även: Antalet laddplatser för elbilar ökar i rasande fart

Läs även: Dalfolket reagerar starkt på ministerns bensinutspel: "Åt helvete"

Mer läsning

Annons