Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

På spaning efter bältessyndare

/
  • Koll på bältessyndarna. Bo Berglund och Allan Sandell från Dalarnas Trafiksäkerhetsförbund spanade in användandet av bilbälten i Smedjebacken i måndags

Annons

Det var åren 1993-1994 som Allan Sandell gjorde de senaste granskningarna av bilförarnas bältesvanor i Smedjebacken. 13 år senare intog han i måndags tillsammans med kollegan samma positioner som då, vid Vasatorget och i korsningen Högstensgatan-Nya Ågatan.

Under ett par timmar på morgonen, mellan 08.30-10.30, och runt lunchtid prickade duon av totalt 1 522 bilar.

- Det går ju inte att stå med papper och penna, då är man snart bortkollrad, säger Allan Sandell och visar det specialdesignade instrumentet.

På en träskiva finns åtta räkneverk, ett för varje kategori - man, kvinna, framsätespassagerare (man eller kvinna), med eller utan bälte. För den oinvigde verkar det förstås vara ganska lätt att trycka fel. Men Allan försäkrar att man ganska snabbt kommer in i systemet och behöver inte ens titta för att hitta rätt räknare.

Genom trafikräknaren har också bälteskollen utvecklats och blivit mer detaljerad. För 13 år sedan gjordes det ingen skillnad på män och kvinnor i studien. Men Allan har ett gott sinne, och minne, för detaljer.

Att kvinnorna är flitigare bältesanvändare än män stämmer lika bra nu som då.

Klart står dock att det blev en tydlig skillnad i mätresultatet mellan åren 1993 och 1994. Det första året hade 65 procent av förarna bältet på sig. Året efter steg siffran till 71 procent.

- Förklaringen är enkel, 1994 hade jag trafikpolisen i släptåg.

Några poliser kunde inte siktas i måndags. Därmed framgår det också att bilisterna i Smedjebacken har skärpt till sig.

- Nu fick vi ett snitt som på cirka 80 procent.

Allan bedömer att en orsak är att bötesstraffen har skärpts. Men han anser samtidigt att egentligen borde många fler använda bilbälten numera eftersom lagen om bältestvång funnits i snart 30 år.

Fotnot: Kontrollerna av bältesanvändningen har även utförts i Malung och Leksand.

Fakta: Bilbältet

  • 1904 patenterades världens första bilbälte. 1969 införde Volvo som världens första biltillverkare trepunktsbälte i framsätet.
  • Den "frivilliga" användningen av bilbälte i Sverige låg 1975 på cirka 20 procent av bilförarna.
  • 1983 infördes bälteslagen, gällde framsätet och alla från 15 års ålder. Fem år senare gällde lagen även i baksätet.
  • Att kliva upp på en stol och ramla rakt ner i golvet är som att krocka i 15-20 kilometer i timmen, utan bilbälte.
  • Att ramla ner i gatan från ett sexvåningshus motsvarar en krock i 70 kilometer i timmen.
  • Vid en frontalkrock i 50 kilometer i timmen omvandlas vikten av en löst liggande resväska på 20 kilo till 800 kilo.
  • Bötesbeloppet för att inte ha bilbältet på sig höjdes den 1 oktober 2006 till 1 500 kronor. Om föraren inte sett till att passagerare under 15 har bilbälte eller annan skyddsanordning kostar det 2 500 kronor.

Källa: Dalarnas Trafiksäkerhetsförbund

Mer läsning

Annons