Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Ashtanga Yoga - Hälsoveckans svettiga kraftprov

/
  • Instruktören. Ingela Hallgren beskriver Ashtanga Yoga som en av de mest fysiskt krävande formerna av yoga. Det handlar om ett flöde av dynamiska rörelser som genom koncentrerad andning renar och stärker kroppen såväl fysiskt som mentalt.
  • Ashtangayoga. Lunchyogan i sessionssalen var rena fyspasset. Kommunalrådet Leif Nilsson tänjde och sträckte sina kroppsdelar till helt nya nivåer. Här går gruppen strax ”upp i hunden”.

Annons

Ingela Hallgren från Söderbärke har inga synbara problem att tänja kroppsdelarna i smått osannolika rörelsemönster, och synkronisera sin andning. Det är nämligen hon som är den utbildade instruktören.

Vi är tre stycken mer eller mindre frivilliga deltagare på tisdagens lunchyoga-pass. Inger Eriksson har utövat yoga en tid. Inte den här speciella formen. Men rörelserna liknar dem som hon utövar hemma.

Yogan är bra för hennes rygg och så tilltalas hon av den andliga kicken i själva utövandet.

För egen del handlar det om att inte bara titta på Hälsoveckans olika attribut, utan också testa vad det är frågan om. Vad kommunalrådet hade för infallsvinkel är mer diffust.

Leif Nilsson hade å den andra sidan inte en aning om varför folkhälsoplaneraren Åsa Draiby på tidningens uppmaning "släpade" honom till sessionssalen.

Leif Nilsson brukar dock inte backa för nya utmaningar. Han har åkt rutchbana iförd galonisar, har suttit på en hästrygg vid invigningen av ridhuset på Väderbacken, och nu erbjöds han ett yogapass.

- Okej då, säger Nilsson och får låna en yogamatta.

Ingela kör igång passet. Vi uppmanas att ställa oss i framkanten av mattan, utan strumpor på fötterna.

- Det är för att man inte ska halka, förklarar hon.

Ingela nämner hur viktig andningen är. Om att andas högljutt, genom näsan. Och så beskriver hon kraften som ska utgå ifrån magen. Vi gör vad vi kan för att dra in magen, och andas korrekt.

Vi gör den första solhälsningen, armarna förs upp, handflatorna mot varandra. Sedan följer "Solhälsning B" och vi böjer oss framåt. Ryggkotorna sträcks ut. Målet är att greppa stortårna. Det är svårt att hålla koll på andningen.

Jag har inte en aning om hur jag låter, om jag låter alls. Men jag hör Nilsson till höger om mig. Han flåsar.

Vi ska prestera fem djupa andetag, genom näsan, i varje enskild övning. Jag förstår att Ashtangayogan inte går ut på stillsamhet. Det är den tuffa sorten, den som gör att muskler smärtar. Den "inre elden" som ska väckas till liv gör sig gällande.

Jag börjar svettas. Utan att kika på kommunalrådet vet jag att han svettas också. Han flåsar nämligen ännu mer.

Vi lägger oss på magen och gör plankan, eller chaturanga som det egentligen heter. Fem djupa andetag,och så upp igen. På vägen tillbaka går vi "upp i hunden", vi sträcker ryggarna till bristningsgränsen, pressar ned handflatorna på mattan och ska hoppa (!) tillbaka till utgångsläget.

Leif Nilsson stönar:

- Nej, nu får det räcka, säger han och tackar för lektionen.

Inger och jag härdar ut hela timmen av den yogateknik som har utövats i 3 000 år.

Mer läsning

Annons