Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Ägarkommuner vill ha med Västerås i kanalgemenskap

/
  • Mer pengar behövs för att kunna hålla båttrafiken vid liv i Strömsholms kanal. På bilden, från sommaren 2009, ses ett gäng trampbåtsresenärer göra sig redo att lämna hamnen i Smedjebacken för att trampa sig igenom kanalsystemet.

Den ekonomiska kampen för att klara driften av Strömsholms kanal är fortsatt tuff för de fyra ägarkommunerna Smedjebacken, Fagersta, Surahammar och Hallstahammar.
Nu ställs hoppet till att en femte kommun ger sig in i leken: Västerås.

Annons

För en tid sedan uttalade sig kanalbolagets ordförande, tillika kommunalrådet i Hallstahammar, Catarina Pettersson (S) i tidningen VLT om att det behövs ytterligare en miljon kronor per år till driften av kanalen "för att kunna upprätthålla verksamheten och utveckla kanalen".

Annars, befarade Pettersson, kan det bli så att kanalen måste stängas för somrarnas båttrafik och bara fungera som byggnadsminne.

Men hon andades samtidigt optimism om att få med Västerås i ägargemenskapen, som hittills fungerar så att respektive kommun satsar 550 000 kronor årligen för att hålla i gång kanalen – samtidigt som landstingen i Dalarna och Västmanland bidrar med mindre summor pengar.

Västerås berörs av kanalen på så vis att dess start/slut ligger inom kommunens gräns – i Borgåsund.

Ulla Persson (S), kommunalråd i Västerås, har till VLT sagt:

– Strömsholms kanal är viktig. Inte minst ur turistsynpunkt.

Smedjebackens kommunalråd Leif Nilsson (S) ser detta som en klar vink om att Västerås är på väg att ta steget in i kanalsamarbetet.

– Ja, det tror jag att Västerås gör. Det är vackert vid Borgåsund och det borde vara attraktivt för kommunen att vara med och bidra till att kanalen kan drivas vidare. Jag tycker i alla fall att Västerås ska vara med, säger Leif Nilsson.

Men detta lär inte räcka. De redan etablerade ägarkommunerna får nog också vara beredda att höja sina insatser för att rädda kanalen, tror Nilsson.

– Visst är det dyrt att driva kanalen, men vi är i ett läge där vi måste hjälpas åt. Ingen av kommunerna kan hoppa av om man vill ha kvar Strömsholms kanal.

Från landstingen tror dock inte Leif Nilsson att det finns några ökade bidrag att hämta:

– De har ju så kärv ekonomi. Det är liksom svårt att lugga en flintskallig.

Mer läsning

Annons