Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Skrotade snabbtågsplaner skulle rädda Dalabanan menar Ulf Berg (M)

I förra veckan beslutade Moderaternas partiledning att säga nej till landets snabbtågsplaner. I flera år har förre dalariksdagsledamoten Ulf Berg drivit frågan.
– Vill inte påstå att jag påverkat, men jag har försökt puffa partiledningen i denna riktning. Inte minst för Dalabanans skull, säger han.

Annons

Dalabanan mellan Uppsala och Mora har större chans att rustas om planerna på snabbtågen skrotas, menar Ulf Berg (M).

I flera år har förre moderate dalariksdagsmannen Ulf Berg från Avesta - tvärt emot partilinjen - kritiserat planerna på höghastighetståg i Sverige. I förra veckan beslutade partiledningen att också säga nej.

– Mycket bra. Detta förslag lades fram av oss i alliansregeringen inför valet 2010. När utredningen visade att kostnaderna skenade insåg jag att detta inte var något bra, säger han.

Ulf Berg (M), oppositionsråd i landstinget Dalarna. Fram till september i år var han dalariksdagsman.

Regeringens planer på snabbtåg mellan Göteborg, Malmö och Stockholm - skulle enligt beräkningar i dag fullt utbyggt kosta totalt 230 miljarder. Ulf Berg menar att snabbtågsplanen är en "gökunge" i statens järnvägspott.

– Pengarna för landets järnvägar behövs i dag för att rusta de befintliga banorna, som Dalabanan. Inte minst för att hindra stora hastighetssänkningar på grund av dåligt underhåll, säger Ulf Berg - som numera är Moderaternas oppositionsråd i landstinget Dalarna.

Det handlar inte bara om persontrafik från länet ned till Mälardalen, utan även om godstrafiken från Dalarna.

– Vi måste kunna få ut våra exportvaror från länet. Idag ser vi exempelvis att ABB har svårt att få ut sina stora transformatorer från Ludvika. Så kan vi inte ha det, säger han.

Regeringen vill nu bygga ut för snabbtåg i "den takt som ekonomin tillåter". Ulf Berg hoppas att regeringen helt skrotar projektet.

– Lägg ned detta skrytbygge. Det går istället att rusta och göra förbättringar som innebär att befintliga tåg kan köra upp mot 250 km/h mellan storstäderna. Att bygga för en trafik med hastigheter över 300 km/h kostar oerhört mycket. Under överkomlig framtid kommer Sverige inte ha dessa pengar. Därför tror jag att verkligheten ändå kommer lösa saken. Regeringen och statsminister Löfven kommer inse detta tids nog, säger Ulf Berg.

Mer läsning

Annons