Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Skatteverket uppmanar: Granska kontrolluppgifterna – "Se till att få eventuella fel rättade"

Kontrollera att uppgifterna stämmer.
Den uppmaningen gör Skatteverket när det gäller de drygt 62 miljoner kontrolluppgifter man fått in från arbetsgivare, pensionsutbetalare, banker, bostadsrättsföreningar med flera.

Annons

Det alla bör tänka på är:

► Att personnumret stämmer.

► Jämföra kontrolluppgifterna med lönebesked och kontoutdrag.

► Skatteavdrag ska stämma överens med den skatt som står på löne- och kontobesked.

– Se till att få eventuella fel rättade så att deklarationen innehåller korrekta uppgifter. Om en kontrolluppgift är felaktig ska man höra av sig till den som har lämnat uppgiften. Om en kontrolluppgift saknas ska man kontakta den som borde ha skickat uppgiften, säger Johan Schauman, deklarationsexpert på Skatteverket, i en presskommentar.

Risken att skatteåterbäringen betalas ut senare

– Om inte kontrolluppgifterna rättas blir det fel uppgifter i deklarationen. Då måste uppgifterna ändras eller läggas till när man deklarerar. Dessutom finns risken att skatteåterbäringen betalas ut senare än i april eller juni, säger Anna Sjöberg, deklarationsexpert på Skatteverket.

Deklarationerna skickat ut i början på mars när Skatteverkets sammanställning är klar.

Redan veckan efter, den 8-9 mars, landar den i digital brevlåda för de som utnyttjar den möjligheten.

Senast den 15 april ska pappersdeklarationen landa i brevlåda/brevinkast hos svenskarna.

Rättningar och kompletteringar uppdateras löpande i e-tjänsten och i appen.

Läs även: Betala kvarskatten i tid – om du vill slippa hamna hos Kronfogden

APPEN: Håll dig uppdaterad – ladda hem vår app för IPhone och Android här

Mer läsning

Annons