Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Ny satsning på ryska turister

/
  • Ryssar. Mait Juhlin ska utveckla turismnäringen när det gäller att locka ryssar till Södra Dalarna. Jeanette Gossas, turistkontoret i Säter hoppas på att turismen i Södra Dalarna ska utvecklas än mer.

Annons

- Det gäller främst en satsning på weekendbesök. Vi har 1.5 miljoner människor nära Södra Dalarna som vi ska sälja in, säger Kjell Rosén, turistkontoret i Hedemora.

Södra Dalarna omsätter 830 miljoner kronor per år i turism. Det ger jobb som ska bli fler med hjälp av rätt marknadsföring i framtiden. Turistarbetet i Södra Dalarna delas på fem kommuner: Avesta, Hedemora, Säter, Ludvika och Smedjebacken.

- Vi har klarat av etapp fyra och målsättningen vad gäller besöksfrekvensen. Nu går vi vidare och det ser ljust ut med tanke på det goda samarbetet. Vi har i stort sett samma identitet i botten med gruv-, och metallhantering, säger Kjell Rosén.

Kommunerna inom Södra Dalarna har en fördel tack vare sitt läge, menar Kjell Rosén.

- Vi dominerar inkörsporten till Södra Dalarna och det ska vi dra nytta av.

Södra Dalarna har fyra profilområden: kultur, på hjul, häst och konferens. I år har man gett ut fyra broschyrer som riktar in sig på områden som konferens och kultur. Huvudbroschyren tar upp turismen i stort i Södra Dalarna.

Framtiden för det gemensamma turistarbetet kan inte byggas på EU-stöd, enligt Kjell Rosén:

- Det är viktigt för näringen att samarbete. Det pågår ett arbete med marknadsavgifter. Vi har hittills i år fått in 135 000 kronor från privata näringsidkare. Ska vi utveckla turistnäringen måste vi få med bland annat företag för att finansiera arbetet.

Marknadsavgifterna bygger storleken på företagen.

Mer läsning

Annons