Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Resenärer nöjda med att åka med tåg – "Punktlighet har störst påverkan"

Annons

Nio av tio som reser med tåg säger sig vara nöjda med den totala upplevelsen av sina tågresor. Mest nöjda är de äldre resenärerna medan de i 30-årsåldern är minst nöjda.

Tågresenärer är i stor utsträckning nöjda med sina upplevelser.Foto Annika af Klercker / SCANPIX

Det visar en ny rapport som sammanställts av Transportstyrelsen. Resenärers bild av järnvägen är överlag positiv. Vilket gäller både män och kvinnor samt alla typer av tåg, fjärr- regional- och pendeltåg.

"Den höga andelen nöjda resenärer är glädjande. Det innebär att det finns en bra grund att utgå ifrån för att kunna förbättra järnvägsresandet ytterligare", säger Michael Stridsberg, utredare på Transportstyrelsen och författare till rapporten.

Säkerhet och punktlighet är det viktigaste. Samtidigt upplever många att det brister i punktligheten, var tredje resenär har svarat att tågen bara är i tid varannan gång eller mer sällan.

"Punktligheten har störst påverkan på resenärernas totala nöjdhet. Det visar att det är ett område som behöver prioriteras om järnvägen ska vara konkurrenskraftig", säger Michael Stridsberg, i ett pressmeddelande.

Toleransen för störningar är låg. Framför allt för de som reser korta sträckor. I samband med det skulle informationen kunna vara bättre,

"Vid störningar i järnvägssystemet är flera olika aktörer inblandade och det kan dröja innan problemen har identifierats och lösts. Vi vet från tidigare undersökningar att resenärer har viss förståelse för detta, men att de vill veta hur störningen påverkar deras resa", säger Michael Stridsberg.

I transportstyrelsen rapport går även att läsa:

• Högt betyg till personalen ombord på tågen.

• Hälften av de tillfrågade köper sina biljetter via webben.

• Bilen är tågresenärens främsta alternativ.

APPEN: Håll dig uppdaterad – ladda hem vår app för IPhone och Android här

Mer läsning

Annons