Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Teleproblemen lösta – efter en månad: "Äntligen"

– Skööönt.
Ragnhild Lindberg, Annica Gustafsson och "alla" de andra invånarna i finnmarksbyn Håven andas ut efter att under tisdagen ha fått tillbaka teleförbindelsen med omvärlden.
–Äntligen, det här har vi längtat efter, säger Ragnhild när hon för femtioelfte gången lufter luren – och får ton.

Annons

Håven ligger i den norra spetsen av Rättviks kommun – och avstånden är avsevärda.

Geografiskt sett ligger Håven centralt i Sverige, i norra spetsen av Rättviks kommun, nära gränsen mellan Dalarna och Hälsingland.

Men kartan kan bedra.

För att ta sig till Håven från kommunens centralort vid Siljan måste man – om man inte vill riskera att åka vilse på slingriga skogsbilvägar – göra en vid sväng in i Hälsingland och färdas totalt nio mil.

Avståndet gör att invånarna uträttar en del handels- och bankärenden i Edsbyn, närmaste större tätort, 5,5 mil från "centrala" Håven.

Avstånden och avsaknaden av mobiltäckning gör att tryggheten i Håven hänger på en skör tråd eller – mer korrekt uttryckt – en telefonledning.

Just därför har den senaste i dubbel bemärkelse dryga månaden varit svår och präglats av oro. De 16 invånarna med fem fasta teleabonnemang har inte kunnat ringa ut eller ta emot samtal – och i ett avseende har Håven gått från att ligga centralt till att vara en isolerad avkrok.

– Det har varit en dryg dryg månad, tycker Ragnhild Lindberg, som varit utan telefon i över en månad.

– För att använda mobiltelefonen har jag varit tvungen att ta mig upp på en höjd ungefär 500 meter från mitt hem – och hade jag verkligen behövt det, om jag fallit och brutit ett ben, drabbats av brand, hjärtproblem eller något annat akut, hade jag inte klarat av det, konstaterar Ragnhild Lindberg, 75 år.

Tio gånger under den sen aste månaden har Telia flyttat fram datumet för när felet skulle vara avhjälpt. Men på tisdagen öppnades åter den fasta teleförbindelsen.

– Den långa felavhjälpningstiden beror på att det tagit tid att identifiera felet på nätutrustningen, på långa och felaktiga materialleveranser och till viss del också på väder och vind, förklarar Ola Rantatalo, kommunikationschef vid Telia Soneras dotterblag Skanova, som äger och driver fiber- och kopparnät i hela Sverige.

Han beklagar de olägenheter och den oro som felet vållat invånarna i Håven, han säger att abonnenterna kan ansöka hos sin operatör om kompensation för avbrottet och han uppger att nätet nu är i ett skick så att det ska fungera till en planerad övergång till mobil telefoni i mars 2017.

Förra övergången till mobil telefoni slutade med ett misslyckande och en återgång till det fasta nätet.

– Det ska bli jättespännande, förra gången misslyckades det och vi fick koppla in det fasta nätet igen, säger Ragnhild, inte utan oro i rösten.

Men hon är nöjd med att teleförbindelsen fungerar och med att Håven är tillbaka mitt i Sverige.

Mer läsning

Annons