Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Kommunen prioriterar korsningar

/
  • Önskelista. Kommunen vill att vägverket i första hand satsar på nya trafiksäkrare korsningar i kommunen. Bland annat vid Hjortgården - Riksväg 70, i Vikarbyn.

Annons

Kommunen har i ett remissvar berättat för vägverket och banverket vilka väg- och järnvägsprojekt de prioriterar i kommunen. Högst på den lista som kommunledningen planerar att skicka till de statliga myndigheterna står riksvägskorsningar.

* Högst prioriterat står riksvägskorsningen i Gärdebyn. Kommunen vill ha en cirkulationsplats som binder ihop riksväg 70 och 80 med gamla Faluvägen och rastplatsen. Pengar för kringkostnader finns redan budgeterade i den kommunala budgeten.

* Tvåa på listan står korsningen vid riksväg 70 i Hjortgårdsområdet i Vikarbyn och vid infarten till Nittsjö. Kommunen konstaterar att utredningar finns klara. Ett slutgiltigt förslag bör utvärderas, menar kommunen.

* Trea är satsningar längs riksväg 80 mot Falun. Allt för att öka framkomligheten förbi Grycksbo och Bjursås i Falu kommun.

* Fyra är satsning på framkomligheten genom Furudal, länsväg 301.

* Femma i prioriteringslistan är en gång och cykelväg från Rättvik till Gärdsjö, 5,5 kilometer.

* Sexa är en gång- och cykelväg från Rättvik till riksvägskorsningen i Gärdebyn.

* Sjua är en ny förbifart för länsväg 301 genom Rättvik, förslagsvis vid gymnasieskolan, mot Hedslund och vidare genom Stora industriområdet mot nuvarande länsvägssträckning.

När det gäller järnvägsatsningar är en allmän upprustning av Dalabanan viktigast för kommunen. Allt för att korta restiden söderut. Kommunen vill också att godstrafiken på Furudalsbanan ska återupptas.

Mer läsning

Annons