Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Karin väntade i timmar på färdtjänsten

/
  • Kritisk till nya färdtjänsten. Karin fick sitta länge på ICA och vänta på att den beställda färdtjänsten skulle skjutsa hem henne.  Foto: Linnea Kallberg

Annons

Karin Stoors, 76, har problem med höft och yrsel och måste använda sig av rullator. För att ta sig ner på samhället från bostaden på Knekten behöver hon hjälp och använder sig därför av färdtjänst. Enligt Karin har kommunen tidigare haft en fin färdtjänst, men efter den senaste tidens upphandling av taxi- och samhällsbetalda resor har det blivit sämre.

- Färdtjänsten i Rättvik fungerar inte, säger hon.

För ett par dagar sedan skulle Karin till ICA för att handla. Hon ringde Beställningscentral Dalarna en timme innan avfärd som man ska göra och sa även tiden då hon skulle hem igen. En bil kom inom en timme och hon skjutsades till affären där hon gjorde sina inköp. Hemresan var beställd till 16.20 och Karin väntade på ICA tillsammans med en till dam vars bil var försenad. Tiden gick men ingen bil syntes till. Karin tyckte att väntan var obehaglig.

- En kvart kan man hantera, men inte så här länge.

Personalen på ICA ringde tre gånger till beställningscentralen och fick varje gång samma svar: "Det kommer en bil om 20 minuter". Över en timme senare än vad Karin hade beställt dyker en bil upp och hon får åka hem.

- Så får det inte vara, säger Karin. Rätt ska vara rätt.

För Karin och många andra är färdtjänsten en viktig del i vardagen och nödvändig för att kunna klara sig på egen hand.

- Är man någorlunda pigg kan man då ta sig ut och handla själv. Det är viktigt, annars sitter vi här inne.

Karin vill att allt, så gott det går, ska återgå till hur det var förut. Frågan om hur hon tycker att färdtjänsten i Rättvik fungerar nu får ett snabbt svar.

- För min del är det under all kritik.

Tidningen har förgäves försökt nå ansvariga för en kommentar.

Mer läsning

Annons