Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

PostNord vädjar om hjälp: "Det är fullt i alla fordon, i alla terminaler och på alla ombudens hyllor"

Dagarna kring förra veckans Black Friday handlades det som aldrig förr – betydligt mer än vad PostNord hade räknat med. Nu har de stött på problem – och tvingas be om hjälp.

Annons
Förra veckans intensiva shoppande har ställt till det för PostNord.Foto: Emil Langvad/TT

Den gångna veckan har varit intensiv för PostNord. Från Black Friday den 24 november till tisdagen den 28 november har de sorterat och levererat cirka 3,7 miljoner e-handelsrelaterade paket och brev.

De paket som framför allt levereras till postombud, B2C-paketen (paket som skickas direkt mellan företag och konsument), har under perioden ökat från förra årets 869 000 till 1 252 000, en ökning med 44 procent.

Det är fullt i alla fordon, i alla terminaler, i alla paketburar, i alla maskiner, på alla ombudens hyllor

Rekordvolymerna överstiger kraftigt alla de prognoser som både e-handelsföretagen och PostNord gjorde för veckan – något som gjort att alla paket inte har kunnat levereras i tid.

- Det är fullt i alla fordon, i alla terminaler, i alla paketburar, i alla maskiner, på alla ombudens hyllor. Det går inte att hitta några extra fordon utöver dem vi redan förstärkt med. Under denna vecka kan därför många konsumenter få vänta en eller ett par dagar extra på sina försändelser, säger PostNord Sveriges VD Anders Holm i ett pressmeddelande.

– Vi gör allt vi kan för att komma ikapp, och alla involverade, avsändare, PostNordmedarbetare, ombud och mottagare tar situationen med ett imponerande tålamod och ett gott humör.

Följderna av helgens shoppingrekord märks extra tydligt hos alla postombud. Hyllorna svämmar nämligen över och det kommer hela tiden nya paket. PostNord ber därför nu konsumenterna om hjälp.

- Personalen vid våra postombud gör ett fantastiskt jobb och är mer än någonsin beroende av att paket hämtas så snart som möjligt för att göra plats till nya som strömmar in. Om du har ett paket att hämta, gör gärna det så snart du kan. Vi och våra ombud uppskattar verkligen all hjälp vi kan få, säger Anders Holm.

APPEN: Håll dig uppdaterad – ladda hem vår app för IPhone och Android här

Mer läsning

Annons