Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Plus-succén ett år senare: "Vi har vässat vår journalistik"

Det har nu gått ett år sedan dt.se och avestatidning.com gick in i Plus, det vill säga innehållssatsningen på betald journalistik digitalt. Responsen har varit positiv från flera håll. Över förväntan, menar chefredaktören och ansvarige utgivaren Carl-Johan Bergman.
– Framför allt är det glädjande, och tryggt inför framtiden, att vår nära lokaljournalistik, som har sin kärna i vår unika reporternärvaro ute i länet, är intressant för vår publik, säger han.

Annons
Carl-Johan Bergman, chefredaktör och ansvarig utgivare på Dalarnas Tidningar.

Det var alltså hösten 2016 som Plus lanserades på dt.se och avestatidning.com. I grunden handlar det om att börja ta betalt för digital lokaljournalistik, ett innehåll som inte går att hitta någon annanstans.

– Plus är i grunden en innehållssatsning. Vi har vässat vår journalistik gentemot våra kunder, och siffrorna visar att det är uppskattat. Samtidigt som vi erbjuder journalistik, ofta så kallat blåljusmaterial och andra händelsenyheter, öppet till alla på sajten, säger Carl-Johan Bergman, chefredaktör och ansvarig utgivare på Dalarnas Tidningar.

Läs även: Ett år med Plus – som har lockat tusentals nya kunder: "En positiv trend"

Plus är nära att ge en nettotillväxt av kunder, som är villiga att betala för lokaljournalistik. Satsningen attraherat yngre, nyare målgrupper som DT inte tidigare haft en kundrelation till i samma utsträckning som nu.

– I vår verksamhet har vi två centrala intäktsben. Intäkterna från våra annonsörer, som är många eftersom vi når så många med deras reklambudskap, och intäkterna från våra privatkunder. I en digital värld måste vi säkra "prenumeranterna", precis som vi gjort med papperstidningen i alla tider. Och det gör vi med lokal kvalitetsjournalistik, säger Carl-Johan Bergman.

Han fortsätter:

– Jag kan faktiskt inte komma på något som varit negativt med Plus, mer än en del kommentarer som hävdar att journalistik ska vara gratis. Att betala för journalistik digitalt, precis som man har gjort som prenumerant på dagstidningen, torde vara en självklarhet 2017, säger Carl-Johan Bergman.

Karin Sundin har jobbat som allmänreporter i Dalarna sedan åttiotalet, och de senaste två åren på DT i Falun. Hon har upplevt många stora omställningar under sin tid som journalist. Vid de tillfällen hon har varit ute på fält har hon mötts av mestadels positiv respons på Plus-satsningen. Men det händer att hon får kritiska frågor.

– Jag svarar ofta att vi har slutat att jobba gratis. Vi lägger ner tid för att text, bilder och film ska bli bra, arbetstimmar som vi inte kan skänka bort. Det är helt enkelt inte en smart affärsidé, säger hon.

Karin Sundin är allmänreporter arbetar mycket med kommunal bevakning, bland annat om skolfrågor och äldreomsorg.

Carl-Johan Bergman instämmer och understryker att journalistik inte är något att ta för givet.

– Vår nära lokaljournalistik är unik, helt enkelt inget allmängods, och, vill jag påstå, otroligt viktig i lokalsamhället – vi berättar om sådant som bör komma fram. Vad gäller varför vi har Plus brukar jag litet retsamt kontra med att ingen tidigare skulle ha kommit på att vi skulle totaldistribuera vår morgontidning gratis varje morgon, så varför skulle vi göra det digitalt i dag?

Samtidigt har både Carl-Johan Bergman och Karin Sundin mött många människor som förstår att journalistik kostar. Och det är en förståelse som är nödvändig när mediekonsumtionen kraftigt förändras, vilket påverkar mediehusen. Redaktioner har lagts ned och journalister har förlorat sina arbeten.

- Med Plus, som ju är en satsning på innehållet som ska löna sig framåt, hittar vi en väg för att även i framtiden vara Dalarnas nutidsförmedlare, säger Bergman.

Karin Sundin konstaterar:

– Nu tycker jag att Plus ger hopp om lönsamhet för lokal journalistik igen.

Mer läsning

Annons