Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Påskmat för miljarder: "Kommer att vara ordentligt drag i landets matbutiker"

Matbutikerna fyller butikshyllorna med ägg, sill, lax och allt annat som hör påsken till.
Nästa vecka väntas mat för 7,4 miljarder kronor att inhandlas. Där skärtorsdagen är den stora inköpsdagen i dagligvaruhandeln.

Annons

Påsken är en mathelg.Foto: Janerik Henriksson / TT

– Påsken är en riktig mathelg och det kommer att vara ordentligt drag i landets matbutiker. Näst efter jul är påsk och midsommar de viktigaste högtiderna för dagligvaruhandeln, säger Johan Davidson, chefsekonom på Svensk Handel, i ett pressuttalande.

Den konsumentundersökning som gjorts av Svensk Handel visar att tre av fyra planerar att handla påskmaten i en större mataffär.

Påskgodis i det närmaste ett måste för många.Foto: Tomas Oneborg / SvD / TT

Runt fyra procent kommer att försäkra sig om påskmat via nätet.

– Bra fart i handeln innebär bra fart på arbetsmarknaden. Årets påskhandel kommer att skapa möjlighet för många unga att få chansen på arbetsmarknaden, säger Johan Davidson.

Ägg, sill och lax är de populäraste varorna på påskbordet.

Konfektyrförsäljningen, där lösviktsgodis ingår, ökar med 64 procent jämfört med genomsnittsveckan.

APPEN: Håll dig uppdaterad – ladda hem vår app för IPhone och Android här

FAKTA: Kort om påskhelgen

Påsken utgör, efter julhandeln och Black Friday, den tredje viktigaste veckan på året för handeln.

Påsken bidrar till fler jobb genom extraanställningar. Ofta är det unga personer som får chansen på arbetsmarknaden.

Under påskveckan förväntas försäljningen inom dagligvaruhandeln uppgå till 7,4 miljarder kronor. Det är cirka 800 miljoner kronor, eller 12,5 procent mer än en genomsnittlig vecka.

Påsken är en stor mathelg, 55 procent av dagligvaruhandlarna anser att påsken är viktig för försäljningen. Motsvarande siffra för sällanköpsvaruhandeln och e-handeln är 23, respektive 12 procent.

Försäljningen i kategorierna ”Konfektyr” (inklusive lösviktsgodis) och ”Färsk mat” ökar kraftigt under påskveckan.

Under påskveckan förväntas försäljningen uppgå till 7,4 miljarder kronor.

Bara under Skärtorsdagen väntas vi köpa mat för cirka 1 800 miljoner kronor, vilket är drygt 74 procent mer än en vanlig torsdag.

Påskens storsäljare: påskmust, frysta räkor och köttbullar, lammstek, oxfilé, helgskinka, kavring, ansjovis, inlagd sill, kaviar, majonnäs, vispgrädde, lax och konfektyr.

Ägg, sill och lax är populärast på påskbordet.

Ekologiska alternativ har blivit allt vanligare. Vart femte ägg som såldes under påsken 2017 var ekologiskt.

61 procent av de som planerar att ge bort ett påskägg eller present kommer att ge bort godis.

Källa: Svensk Handel

Mer läsning

Annons