Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

När tåget kom till byn

/
  • Årsbok. Inlandsbanan 100-årsjubilerar och det uppmärksammar Janne Bäckman i den nya årsboken När tåget kom till byn.

Annons

Som vanligt är det ett samarbete mellan Janne Bäckman och Anders Westman, Orsa Tryckeri, som lett fram till årsboken. Bilderna har hämtats från Orsa bildarkiv.

Egentligen har Orsa haft järnväg sedan 1892, då kung Oscar invigde bandelen Falun - Orsa på sträckan Gefle - Dala Jernväg. Efter beslutet om inlandsbanan kom delen förbi Orsa och norrut att ingå i den järnvägssträckningen.

Janne Bäckman har i årsboken även tagit upp tiden före inlandsbanan. Han ger en bild av det politiska rävspelet om vilken sträckning järnvägen skulle ha, vilket enormt arbete bygget innebar, rallarnas och andra betydande personers insatser, järnvägens betydelse för Orsas framtid med mera.

- Järnvägens ankomst är förmodligen det som haft störst inverkan på Orsa efter meteoritnedslaget och branden 1901, säger Janne Bäckman.

- Egentligen är det två jubileer som sammanfaller. Först 100-årsjubileet för starten av inlandsbanan. Därefter ett 70-årsjubileum från det att den sista spiken slog i vid ändpunkten i Kåbdalis.

Janne Bäckman konstaterar också att årsboken är lite av ett drömprojekt för honom själv.

- Mina far och morföräldrar jobbade alla med järnvägen. Morfar var stationskarl och mormor städade tåg. Farfar var rallare och farmor var kocka åt rallarna.

Att hitta material till boken har inte varit något problem.

- Bara det grundmaterial jag samlat ihop skulle räcka till 4 - 5 sådana här böcker. Det finns hur mycket som helst att berätta om järnvägsepoken i Orsa och hela mytbilden om rallarna och deras mustiga historier.

Mer läsning

Annons