Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

För framtids segrar i Orsa

/
  • Nu får Orsapubliken möjlighet att se Anna Karin Håkanssons pjäs För Framtids segrar. Den skildrar vinnare och förlorare i vår samtid och Vasaloppets närvaro är påtaglig inte bara i titeln till pjäsen utan även i verbala reflektioner på hur det är att vinna eller försvinna under ett stort motionslopp.

I väntan på snön går det att spana på "För framtids segrar" i Orsa. Det blir närmare bestämt på den lokala biografen Röda Kvarn under tisdag kväll den 27 december. Då spelar Orsatjejen Anna Karin Håkansson upp sin nyskrivna pjäs. Hon studerar för närvarande på skådespelarlinjen vid Stockholms Dramatiska Högskola.

Annons

– På sätt och vis blir det en familjeuppsättning när jag sätter upp den på hemmaplan, berättar Anna Karin.

Hennes bror Hans Håkansson kommer att ansvara för tekniken av ljus och ljud i Röda Kvarn.

– Dessutom ger min far och mor, Gunnar Håkansson och Karin Bohlin, ett bra stöd.

Anna Karin hyr biografen under en dag för att förbereda uppsättningen.

Stycket är en solopjäs som Anna Karin skrivet till en av slutuppgifterna under sista året på den tre-åriga utbildningen till skådespelare.

Den skildrar vinnare och förlorare i vår samtid och Vasaloppets närvaro är påtaglig inte bara i titeln till pjäsen, utan även i verbala reflektioner på hur det är att vinna eller försvinna under ett stort motionslopp.

Uppgiften var att utifrån sina egna idéer skapa en mindre föreställning.

- Jag vill presentera vår tids stora ideologi som upphöjts till vetenskap.

Det ständiga budskapet om att nå toppen av samhällets pyramid. Den som inte lyckas får skylla sig själv. Enligt Anna-Karin ska en bra teater ha något att säga sin publik och sin samtid.

Anna Karin framförde pjäsen på scenskolan under en handfull tillfällen i september samt gav dessutom en föreställning på Stadsteaterns Unga Klara scen i november.

– Det var spännande att byta lokal, något som krävde lite förändringar. Vid uppsättningen på scenskolan kunde jag framföra pjäsen från två plan. I Orsa finns en upphöjd scen vilket kräver vissa smärre förändringar.

Hennes pjäs lever dessutom vidare i manus.

– Jag jobbar med innehållet och gör lite förändringar textmässigt, om det behövs, för att uppsättningen ska vara så fräsch så möjligt.

Under de senaste veckorna har den elevgrupp, där Anna Karin är en av medlemmarna, gett ett antal föreställningar av den kollektiva slutproduktionen under namnet Bernardas Barn. Det är ett collage med texter om föräldrauppror.

– I den uppsättningen får jag tillfälle att sjunga opera. Det är arian La Donna Mobile i en våldsladdad passage i pjäsen.

Lite av Anna Karins sångkvaliteter får Orsapubliken ta del i hennes solopjäs på Röda Kvarn.

Mer läsning

Annons