Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

En "rundtur" då vändskivan invigdes

/
  • Järnvägsentusiasterna Esbjörn Ulvenvall, Anders Lång och Hans Olsson minns hur det var på järnvägen förr.
  • Kåre Olsson med en glöggkopp i handen drar runt vändskivan.

Med glögg och pepparkakor och en "rundtur" invigde Orsa jernvägsförening den nyrenoverade vändskivan vid lokstallet i tisdags eftermiddag.

Annons

Järnvägsföreningen som har cirka 150 medlemmar bildades i början på 1990-talet. Föreningen äger lokstallet och där har den en fin gul och orange rälsbuss, en Y 8:a, ett diesellok och fyra vagnar plus två vagnar som är till låns. Där finns också ett ånglok och två rälsbussar, Y 6 och Y 7 som inlandsbanebolaget, IBAB, deponerat där.

Den gamla vändskivan som tillverkades 1899 har restaurerats för 100 000 kronor. Riksantikvarieämbetet har bidragit med 50 000 kronor.

Restaureringen började med dränering, de gamla ledningarna som leder bort vattnet från vändskivegropen har rensats, vändskivan har justerats så att den ligger i våg, fastsättningsbultar har åtgärdats liksom säkerhetsanordningen spärrklackarna och så har nya plankor lagts på.

Järnvägen kom till Orsa 1892. Banan till Bollnäs invigdes 1900.

88-årige Hans Olsson började jobba på järnvägen 1947, som reparatör i dressinverkstaden. Han blev sedan spårsvetsare och så småningom rälsbussförare. Hans Olsson slutade 1980. Hans är medlem i järnvägsföreningen liksom Anders Lång som också kört rälsbuss.

– Jag började som eldare på ånglok i Ludvika 1956, berättade Anders. Då han slutade den 1 januari 1994 var han lokförare.

Hans och Anders minns hur det var att jobba på järnvägen förr.

– Bedrövligt, säger Hans om hur det blivit med järnvägen.

Mer läsning

Annons