Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Byborna vill stoppa vägprojektet

Byföreningen säger nej till Trafikverkets nya vägkorridor för E 45 genom byarna i Orsa.
– Vi kommer att kämpa med näbbar och klor för att stoppa projektet, säger några av medlemmarna i föreningen.

Annons

Ordförande för Sörmedsjöns byförening visar den nya sträckningen av E 45 genom Vångsgärde och Holen.

Efter det sista stormötet i folkparken Skeer har Trafikverket presenterat ett nytt förslag på hur den nya dragningen av E 45 genom bland annat byarna Vångsgärde och Holen kan komma att se ut.

Byborna och Sörmedsjöns byförening säger nej till den nya sträckningen av E 45. Föreningen vill behålla den gamla sträckningen av vägen.

Börje Andersson, Erik Spännar, Tord Häggström, Göran Gref och Rolf Almstedt i byföreningen diskuterar nya dragningen av E 45 genom byarna i Orsa.

– Vi kommer att kämpa mot det här med näbbar och klor, så långt det går. Varför ska denna 2+1 väg, det vill säga väg med omväxlande ett eller två körfält, ofta med ett mitträcke, anläggas just här, i den här känsliga miljön. E 45 består av 53 mil från Karlstad till Östersund. Den verkliga flaskhalsen är genom Mora, inte här genom våra byar, säger några av byföreningens medlemmar.

– Varför förstöra våra byar för en tidsvinst på några få minuter, hur tänker Trafikverket, undrar Tord Häggström, Göran Gref, Börje Andersson och de andra i föreningen.

Sörmedsjöns byförening, vars verksamhetsområde omfattar byarna Holen, Lunden, Kårgärde, Vångsgärde och Lisselhed.

– Kallelser gick ut till alla i föreningen med information om att arbetsgruppen, som arbetar med vägprojektet E 45 bildats och att vi hade ett informationsmöte om projektet i Holens bystuga den 18 oktober. Bystugan var fullsatt, drygt 60 personer kom, berättar Rolf Almstedt, ordförande i föreningen.

Rolf Almstedt, Tord Häggström, Göran Gref, Börje Andersson och Erik Spännar från Sörmedsjöns byförening i Orsa.

– Vi hade inför mötet träffat Trafikverket och fick då information om det aktuella läget kring projektet. Det redovisade för medlemmarna. Vi ville ta reda på vad medlemmarna tänker i frågan kring den nya vägen. Arbetsgruppen har inte eget mandat utan vi behöver veta vad byborna anser.

– Efter mötet står helt klart att byarna vill rädda sluttningen, det vill säga sluttningen ner mot Orsasjön där byarna ligger. Vi vill ha så liten påverkan, som möjligt på den känsliga kulturmiljön, säger Rolf Almstedt.

Byföreningen välkomnar gång- och cykelbana och passager för bland annat vandring, ryttare, skoteråkare, kor och vandrare. Att öka trafiksäkerheten och minska antalet på-avfarter till E 45 är också bra, tycker föreningen.

Skisser och kartor finns uppklistrade på bystugans väggar i Holen och på borden ligger ännu fler kartor, som beskriver  väg korridoren genom byarna.

Men den cirka 7,5 kilometer långa, nya sträckningen av E 45 som innebär, att delar av vägen blir 2+1 väg med mitträcke. Från Vattnäs till Vångsgärde, cirka tre kilometer, blir hastigheten i förslaget 100 kilometer i timmen. Genom byarna Vångsgärde och Holen blir hastigheten 60 kilometer i timmen. Från Holen till Trunna och hembygdsgårdarna vid Orsa centrum bli hastigheten 100 kilometer i timmen.

– Flera gårdar kommer att rivas om det här förslaget förverkligas. Vi föreslår, enhälligt, att hela den gamla vägsträckningen blir kvar. Tidsvinsten är för liten, några få minuter och inverkan på miljön alldeles för stor, säger bland andra Tord Häggström, Börje Andersson och Göran Gref.

– Nu har LRF enagerat sig i frågan, annars har vi känt oss ensamma i detta. Trafikverket har visserligen lyssnat, en ensam är inte starkast. Bymiljön blir förstörd och det är helt oacceptabelt. Varför ska våra byar offras för en tidsvinst på cirka två minuter. Varför inte göra en 2+1 väg på någon annan sträcka av den över 50 mil långa E 45:an , säger Tord Häggström.

– Det handlar om prestige nu, säger Göran, Tord och Börje.

I december ska ett ett färdigt förslag att presenteras.

De kommer att kämpa mot vägplanerna och överklaga projektet så långt det går.

– Vi kommer inte att ge upp. Vi kommer att fortsätta kämpa för att stoppa vägbygget, säger Rolf Almqvist och de andra i föreningen.

Trafikverket träffade också kommunledningen för att presentera förslaget. Kommunalråd Mikael Thalin (C) anser att god hänsyn tas vad gäller byarna Holen och Vångsgärde.

– Vi har lyssnat på byborna och hänsyn har tagits, men det är en svår fråga. Det är viktigt att trafiksäkerheten ökar för bland annat kollektivtrafik och skolbarn, som ska till bussen. Vägsträckan är både av nationellt och internationellt intresse och därför har Trafikverket ansvar att jobba med projektet, säger Mikael Thalin.

Mikael Thalin, kommunalråd i Orsa.

Mer läsning