Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Om tåg eller buss är försenad – du kan kräva ersättning

Du har rätt att kräva ersättning om bussen eller tåget är försenat. Men de flesta bolag lägger ut information om rättigheterna på sina webbplatser som kan vara både fel och otillräcklig.

Annons

Det visar Konsumentverkets granskning av 25 företag som har buss- och tåglinjer som är kortare än 15 mil, vilket är lagens avgränsning.

Samtliga granskade företag har brister kring i sin information rörande den nya lag som trädde i kraft för drygt ett år sedan och som handlar om kollektivtrafikresenärers rättigheter.

– Resenärer riskerar att gå miste om den ersättning som de har rätt till. Antingen genom att de inte får rätt information eller genom att informationen saknas helt, säger Angelica Lillback, jurist på Konsumentverket.

Konsumentverket betonar att den som vill ska kunna få kontant ersättning.

Det är direkt felaktigt om bolaget erbjuder kompensation i form av värdebevis.

Enligt Konsumentverket ska det finnas tydlig information om tillgänglighet, och det gäller även för resenärer med någon form av funktionsnedsättning och den som reser med barnvagn eller skrymmande bagage.

Stationens öppettider, hur stor rullstol som får plats på bussen, om det finns hissar och om någon del av tåget eller bussen är anpassad för den som lider av allergi är även viktig information.

– Resenärerna ska inte behöva be företaget om den här sortens upplysningar, utan informationen ska finnas lättåtkomlig och vara anpassad så alla kan ta del av den, påpekar Angelica Lillback, på Konsumentverkets hemsida.

Mer läsning

Annons