Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Ny räd från telefonbedragare i Dalarna – så lurades man i 90-års åldern på 250 000 kronor

En man i 90-års åldern lurades på 250 000 kronor genom internetbedrägeri – det är bara ett av fem fall i länet senaste veckorna.
Nu varnar polisen för telefonbedragare.
– Ringer någon och uppger sig vara från banken eller säkerhetsavdelningen, lägg på, säger polisens pressinformatör Stefan Dangardt.

Annons

Internet- och telefonbedragare har varit ett stort problem under lång tid – men det tycks inte avta.

Bara de senaste veckorna har fem fall uppdagats i Dalarna där privatpersoner blivit lurade på stora belopp.

– Det här är i allra högsta grad organiserat. Tillvägagångssättet ser ungefär likadant ut.

Fallen följer ett liknande mönster.

I veckan blev en man i 90-års åldern lurad.

– Någon ringde upp och uppgav sig vara från banken, eller säkerhetsavdelningen och påstod att en felaktig överföring var på väg att ske. Därefter blev han ombedd att uppge sina personuppgifter och koder.

Mer läsning för dig som är prenumerant eller Pluskund:

Hårt arbete i väglöst land – stugägare i Sylen rädda för minskat fisketryck: "Jag hoppas verkligen att fiskandet inte dör ut"

SPORTDOKUMENT: Sju Siljansderbyn vi minns – nu ska ny historia skrivas

Allt fler dalabilar underkänns vid besiktningen – Här är de 49 vanligaste felen

SÅ KÖPER DU PLUS

Kort därefter försvann 250 000 kronor från mannens konto.

– Det här är ett av två exempel där människor blivit av med 250 000 kronor den senaste veckan. Totalt har vi minst fem fall de senaste veckorna.

Ofta är offret en äldre människa som rings upp från ett fejkat nummer som ser ut att vara från banken. Personen ombeds logga in på sin internetbank och får frågan att läsa upp siffrorna i sin bankdosa, samt uppge sin pinkod.

– Det som är illa är att man ger sig på en man född 1925. Vi varnar för det här stup i kvarten, men det tycks vara svårt att nå ut till alla. Bästa sättet för att undvika det här är att jobba förebyggande.

Stefan Dangardt, polisens pressinformatör i Dalarna.

Vad ska man göra då?

– Generellt sätt, prata inte i telefon med människor som uppger sig vara från en bank och frågar efter personuppgifter. Banker ringer inte upp och ber om såna saker. Ringer någon och uppger sig vara från banken eller säkerhetsavdelningen, lägg på.

Rådet är att absolut inte lämna ut pinkoder eller andra koder kopplade till sin bank.

Om man blir drabbad – hur stora är chanserna att klara upp det?

– Det gäller att vara snabb, då kan det gå. Får vi reda på det snabbt kan vi kontakta banken och förhindra överförningen. Men, då måste anmälan komma fort.

APPEN: Håll dig uppdaterad – ladda hem vår app för IPhone och Android här

Tipsa oss!

Har du något du vill berätta eller kanske fångat något intressant på bild?

Skicka tips

Tipsa oss!

Har du något du vill berätta eller kanske fångat något intressant på bild?

Skicka tips

Mer läsning

Annons