Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Ny direkt tågtrafik mellan Dalarna och Göteborg

/
  • Tågåkeriet i Bergslagen AB (Tågab) förbereder ny direktgående tågtrafik mellan Dalarna och Göteborg via Värmland.

Tågåkeriet i Bergslagen AB (Tågab) förbereder ny direktgående tågtrafik mellan Dalarna och Göteborg via Värmland. Tidtabellen ligger klar och omfattar inledningsvis tre dubbelturer i veckan från och med 12 februari.

Annons

– Det blir samma korta restider som statuståget GDG-Expressen hade på 60-talet, lovar företagets vd, Grängessonen Lars Yngström.

Beslut i ärendet har tagits i Tågabs styrelse och vd Yngström är mycket optimistisk.

Han vill i sammanhanget betona att den nya trafiken inte ska ses som en ersättning för den i somras nedlagda trafiken med rälsbussar på Genvägen mellan Ludvika och Karlstad.

Det handlar i stället om att återupprätta den fjärrgående persontrafiken på Bergslagsbanan hela vägen mellan Falun och Göteborg med riktiga loktåg. Enda avvikelsen från den gamla routen blir att turerna körs via Kristinehamn och Karlstad.

– Det blir ellok och upprustade vagnar och tågen kan köras i 160 kilometer i timmen. Att vi går via Kristinehamn och Karlstad beror på att där finns ett stort trafikunderlag, uppskattningsvis 100 000 möjliga fler resenärer, klargör vd Yngström.

– Trots att det blir några mil längre resväg kommer vi att kunna hålla samma körtid som GDG-Expressen trots att vi dessutom stannar för av- och påstigande på flera ställen än man gjorde på den tiden.

Planeringen har varit mycket omfattande. Inte minst har Tågab vinnlagt sig om att den nya persontrafiken ska få bra anslutningar till övrig angränsande tåg- och busstrafik i regi av såväl SJ som länstrafikbolagen i Örebro och Värmland.

– Där har vi verkligen ansträngt oss, försäkrar tågdirektören.

– Och inte minst blir det ypperliga och snabba förbindelser för de som till exempel vill resa mellan Dalarna och Oslo. Det går snabbare än någonsin tidigare och de resande behöver bara göra en enda omstigning.

Med anledning av den nya trafiken har Tågab skaffat flera extravagnar som för närvarande är under upprustning och modernisering.

– De byggdes på 60-talet men är de bekvämaste och rymligaste vagnar som någonsin har tillverkats i Sverige, informerar han vidare.

Vidare kan nämnas att det blir eluttag vid varje sittplats och att de resande hela tiden har tillgång till köp av kioskvaror och servering av kaffe med tilltugg samt enklare maträtter.

När det gäller biljetter till den nya trafiken är Tågabs målsättning att hålla ett fast lågt pris. Vidare upplysningar om biljetter och priser läggas in i säljsystemen inom några veckor.

Klart redan nu är att periodkort kommer att gälla inom respektive län längs routen.

Vad den nya trafiken ska kallas är ännu en öppen fråga men Yngström har ett förslag som han tycker skulle passa som hand i handske.

– Jag skulle kunna tänka mig Götebergaren, slutar han spetsfundigt.

Mer läsning

Annons