Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Vasaloppets nya nationella satsning – vill få fler unga att röra på sig

Barnens Vasalopp har sedan flera år tillbaka fått många barn att sätta på sig skidorna och åka sitt första lopp. Nu tar Vasaloppet konceptet ett steg till för att göra barn mer aktiva.

Annons

Bilden är från Barnens Vasalopp 2014.

Barnens Vasalopp startades av Vasaloppet och Svenska Skidförbundet för att inspirera barn till en mer aktiv och hälsosamt liv. Och det är med samma mål som man nu lanserar Barnens Vasalopp cykel och Barnens vasalopp löpning.

– Flera rapporter visar på oroväckande siffror för barns hälsa och även att det är stora skillnader mellan olika grupper av barn. Med Barnens Vasalopp vill vi nå ut till alla barn, oavsett kön, ålder och tidigare förutsättningar och visa hur roligt det är att röra på sig och hur enkelt det faktiskt kan vara, säger Jon Svensson, marknadschef på Vasaloppet, i ett pressmeddelande.

Läs också: Daladominans när årets skidanläggning ska utses – Vasaloppet nominerat till eventpris

I samarbete med ICA, Stadium och Sporrong ska man nu utveckla Barnens Vasalopp så att fler ska få ta del av konceptet. Tanken är att förskolor, fritids, skolor och idrottsföreningar själva ska kunna arrangera ett Barnens Vasalopp. I nuläget har cirka 4 000 förskolor och skolor runtom i Sverige informerats om satsningen.

Man kommer även anordna en nationell turné med stopp över hela landet, där barn ska få möjlighet att testa skidåkning, cykel och löpning. Alla barn som deltar kommer få blåbärssoppa, diplom och medalj.

Läs också: Cykelvasan fulltecknad

Under Vasaloppets vintervecka kommer fortsatt Barnens Vaslopp på skidor att arrangeras, och på Vasaloppets sommarvecka ska Barnens Vasalopp arrangeras på cykel och löpning.

DT-APPEN: Håll dig uppdaterad – ladda hem DT-appen för IPhone och Android här

DD-APPEN: Alltid senaste nytt från dalademokraten.se i vår app för IPhone och Android

Mer läsning

Annons