Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Ungdomar fixar korgen

/
  • Dags att ge korgen, tycker Isak Bogg, Anna Hinders, Amanda Kry och Felicia Germundsson.

Varför inte ge dina anställda korgen - fruktkorgen alltså?
Att få en korg med härliga frukter till arbetsplatsen blir möjligt i januari när fyra ungdomar på St Mikaelsskolan drar i gång sitt UF-företag Gröna Korgen.

Annons

De fyra ungdomnarna läser sista året på ekonomilinjen. Deras affärside att sälja prenumeration på fruktkrogar till företag är i och för sig inte unik. Det finns framgångsrika "vuxenföretag" som jobbar med just det.

Gänget har gjort ett gediget förarbete. Just nu ligger de i förhandlingar med två möjliga leverantörer.

– Vi försöker få tag i så mycket ekologiskt som möjligt, så våra kunder kan få välja. Men det är inte helt lätt när det gäller frukt, säger Amanda Kry.

Ragga kunder tänker de göra framför allt genom personliga möten ute på företagen. Men självfallet blir det en hemsida också (gronakorgen-uf.se) och så kommer man att finnas på facebook.

I den framtagna affärsplanen räknar ungdomarna med att komma upp i en omsättning på 32 000 kronor, vilket motsvarar runt 160 leveranser. På det ska de dra in en vinst på 6 600 kronor fram till i maj, när företaget läggs ned.

Korgen kommer att finnas i tre storlekar och kostar mellan 150 och 350 kronor styck. Beroende på kundens önskemål kan de leverera en till två gånger i veckan.

Hur ska ni fixa distributionen?

– Vi har körkort allihopa. Men det gäller att lägga upp en plan så att körsträckan blir så liten som möjligt, när vi väl vet vilka kunder vi har, säger Isak Bogg.

Mer läsning

Annons