Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Tim Morell från Mora tar helikoptern över tre kontinenter – flyger 500 mil under en vecka: "Nu får jag mitt äventyr"

När du läser detta är Tim Morell någonstans uppe i luften och flyger mellan Mora och Qatar.
– Nu får jag mitt äventyr, säger Tim Morell, dagen innan flygfärden började.
Det enda som då oroade honom var Europas lynniga höstväder.

Annons

Redan som treåring blev Tim Morell, född och uppväxt i Mora, intresserade av att flyga.

Detta tack vare hans farfar Lennart Morell som ägde en gummibåt som flög över Ovansiljan under svensexor, födelsedagar eller provturer för de intresserade.

Efter en gång fått smak för skyarna kunde Tim aldrig släppa tanken på att fortsätta ge sig upp i det blå. År 2008 tog han därför sitt flygcertifikat för att flyga gyrokopter och senare utbildade han sig till instruktör.

En bild från 1997 på den flygaqnde gummibåten som väckte Tims flygintresse.

I Sverige ansåg man dock att Tim var för ung för att vara handledare vilket visade sig vara tur i oturen. Efter några utlandsuppdrag hamnade han nämligen i Qatar:

– Jag blev döförälskad i människorna där. De är otroligt trevliga, säger Tim Morell, som arbetade där först som frilansande gyrokopterinstruktör men jobbar i dag för kustbevakningen.

För två år sedan tog han även certifikat för att flyga helikopter och nu äger han också, tillsammans med en Qatari, sin första helikopter som han köpte i Västerås – en Robinson R44.

Tim Morell fick lov att landa här på Wiggs maskiner när han flög till Mora från Västerås.

När DT träffar Tim har han precis kört helikoptern till siljansbygden. Det blev lite strul: på grund av vädret och annalkande mörker fick han landa på Wiggs maskiner i stället för hemma hos föräldrarna i Noret.

Fågelvägen, från Västerås, var en sträcka på omkring 20 mil. Men dagen därpå väntade en sträcka på närmare 500 mil där Tim kommer att passera tre kontinenter, fjorton olika länder och röra vid den afrikanska plattan och avsluta i Asien.

– Jag kommer styra kosan ned till Qatar. Det kommer ta något mindre än en vecka. Totalt blir det en flygtid på 35 timmar, berättar Tim, som räknar med att landa omkring elva gånger under turen.

Tim berättade om resan medan han gick genom helikoptern.

Ett enklare alternativ hade varit att skicka farkosten med en container till landet och lugnt ta flyget. Men det passade inte Tim:

– Det är ett äventyr att någon gång göra en längre flygning. Nu får jag mitt äventyr. Det ska bli en otrolig erfarenhet, berättar Tim Morell.

Det enda som han oroar sig för att vädret i Europa.

– Det är ganska ostabilt höstväder. Man måste ha en sikt på fem kilometer för att flyga. Fram till Kreta kommer vi ha vädret emot oss. Men efter det blir det torrare i luften. Jag känner mig ganska säker, säger Tim Morell, kvällen innan flygning.

Tim Morell och Andreas Hedlund strax innan avfärd.

Inte minst känner han sig trygg då han inte behöver resa ensam.

– Jag har med mig Andreas Hedlund, som bor i Orsa, så att vi kan slappna av ibland. Medan man kör är det 100 procent fokus som gäller. Om inte tusen, reflekterar Tim.

Framöver ser Tim fram emot att börja jobba som helikopterpilot inom kustbevakningen i Qatar men närmast ser han fram emot den långa resan.

Tim lämnar ett vackert och snöigt Europa för Qatar.

– Det är en häftig del av Europa vi ska flyga över med berg och allt möjligt. I Giza kommer vi att passera över pyramiderna. Är vädret bra kan vi fotografera.

Låt oss hoppas att det blir några bra bilder och inte ett väntande på en flygplats medan vädret klarnar någonstans mellan Qatar och Mora.

Mer läsning