Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Succé för mustaschkniven från Mora

En specialdesignad kniv för att samla in pengar till kampen mot prostatacancer.
– Det är slagsmål om dem i butikerna, säger Thomas Eriksson produktchef på Morakniv.

Annons

Morakniv har gett sig in i mustaschkampen, en insamling för att uppmärksamma och samla in pengar till forskning kring prostatacancer.

En vanlig hantverkarkniv med tryckt blå mustasch på knivslidan lanserades i början av november. Utvalda byggvaruhus har sålt kniven och fem kronor per såld kniv har gått direkt till Prostatacancerförbundet.

– Det är nytt för oss, vi har tidigare sålt rosa knivar till förmån för bröstcancer och det här tycker vi också är en bra sak, berättar Thomas Eriksson.

Det gjorde kunderna också, de 16 000 mustaschknivar som tillverkats tog slut nästan direkt och fler blir det inte i år.

Produktionen går för högtryck i fabriken i Östnor och andra produkter med stor efterfrågan har skapat köbildning i maskinerna.

– Vi borde gjort minst det dubbla, nästa år ska vi göra betydligt fler, säger en glad Thomas Eriksson.

Under hösten har man också gjort arrangemang på mässor där besökare fått möjlighet att tillverka sina egna knivar. Intäkterna från detta på över 10 000 kronor går till "Min stora dag".

Läs mer: Han simmar för att barnens rätt och pappors liv

Läs mer: Mustaschkampen

Mer läsning