Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Sjukresan tog hela dagen

/
  • Besvikna. Edith och Erik Johansson är inte alls nöjda med det bemötande de fått på Samres beställningscentral i Ludvika.  Foto: Lynda Lundin

Annons

- Vi har inte haft några som helst problem tidigare, säger Erik Johansson.

I januari i år drabbades Erik av stroke, inte en utan tre på varandra. Sedan en tid tillbaka bor han hemma och till sin hjälp har han sin fru, Edith Johansson. Eftersom Erik sitter i rullstol har han färdtjänst och sjukresor till och från läkarundersökningar.

Paret Johansson bor en våning upp i ett lägenhetshus i Nusnäs. De har sju kilometer till Mora lasarett. Ändå var de tvungna att åka hemifrån klockan åtta på morgonen när de skulle vara på lasarettet klockan halv elva.

De var klara hos läkaren klockan tolv. Först tre på eftermiddagen fick de en bil hem.

Likadant var det när Erik var hos optikern i Mora. När de skulle hem klockan ett ringde Edith för att beställa en bil. De fick beskedet att det inte fanns någon ledig som kunde hämta dem förrän efter tre. Det ösregnade ute och mellan klockan fem minuter över ett till tjugo över tre stod Erik och Edith och väntade under en markis. Efter två timmars väntan kom det en bil från Falun.

Vid ett annat tillfälle fick paret Johansson en bil från Borlänge. Det är tio mil mellan Borlänge och Mora. Edith ringde i efterhand själv till Orsatrafik och de hade haft lediga bilar när resan ägde rum. Det är inte ens två mil mellan Orsa och Mora.

- De verkar inte kunna några avstånd eller geografi och de lyssnar inte på brukaren. Jag har själv jobbat inom vården och med serviceyrken, i över 30 år med handikappade. Jag vet vikten av att lyssna. Det saknar jag hos Samres.

Enligt Samres är det största problemet i det här fallet att Erik sitter i rullstol och att paret bor en trappa upp. Det krävs därför en trappklättrare och enligt Björn Falk, VD på Samres, finns det finns knappt 20 sådana bilar i hela Dalarna. Inga av dem finns i norra delen, menar han. Något som enligt Orsatrafik inte stämmer - de har bilar i Orsa med trappklättrare, men har i det här fallet valt att inte använda den.

- Det här måste ses som ett specialfall. Personer som sitter i rullstol och ska bäras ner är något som verksamheten inte är upphandlad för. Det blir en konflikt mellan vad förare får och inte får göra. Tillhör man den typen av specialfall kanske man får vänta extra länge, men det handlar om att hitta en bra lösning tillsammans, säger Björn Falk.

Paret Johansson är dock inte de enda som har klagat på den nya upphandlingen med Samres i Ludvika som trädde i kraft den första juli i år. Tidningen har tidigare berättat om personer som har behövt vänta i timtal på en färdtjänstbil.

- Vårt datasystem prövar alla möjliga varianter och hittar den trafikmässigt effektivaste vägen. Den bil som kan göra den kortaste resan i kilometer och därigenom ger minst utsläpp av avgaser får körningen. Då räknas också andra körningar i samma område in. Det kan ibland få konsekvensen att patienten kan få vänta länge på bilen, eftersom chauffören kan komma långt bort ifrån och ha körningar på vägen, säger Björn Falk.

Att det i flera fall har funnits en bil på närmare håll, men att de ändå inte har fått körningen är också något som Björn Falk har svar på.

- De bilarna inte har varit schemalagda tillräckligt länge för att hinna köra returresan. Vi har en överenskommelse med transportören. Det schema vi har för de olika åkarna är det vi utgår ifrån. Vi har haft kontakt med Sälenåkarna bland annat och det har funnits ett önskemål från dem att ha en diskussion med åkarna om flexibilitet i schemat. Det går att samarbeta bättre och det är något vi jobbar på.

Han menar också att det inte finns några regler i Samres uppdrag som reglerar väntetiden för färdtjänstpatienterna.

Samres deklarerar dock själva på sin hemsida att: "vår uppgift är att planera kostnadseffektiva resor med hög kvalitet och säkerhet. Verksamheten bygger på avancerad kunskap om samordning och planering av transporter som går hand i hand med resenärernas krav på trygghet och service. "

- På informationsmötet i maj lovade Samres att det skulle bli så hemskt bra när de tog över. De hade minsann haft hand om sjukresor tidigare och visste därför hur det var och därför skulle det gå bra även med färdtjänst. Hittills har det har inte gått bra alls. Jag gruvar mig. Nu ska vi åka på måndag igen, säger Edith Johansson och suckar.

Mer läsning

Annons