Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

REPLIK: Vi kan inte lova något om Mora flygplats – men satsar mer på landsbygden än Moderaterna

Annons

Svar till debattartikeln "Ska inte behöva ta fyra timmar att resa till Stockholm - bevara flygplatsen i Mora" som publicerades i DT den 30/11:

Ska Sverige fungera, människor ta sig till jobb och skola, livsmedel nå våra butiker och industrins varor komma fram måste vi ha välfungerande transporter. Vårt vägnät och vår järnväg är grunden för tillgänglighet till jobb, utbildning och bostäder - i Stockholm såväl som i Dalarna. Därför satsar denna regering 100 miljarder mer på infrastrukturen.

Carl-Oskar Bohlin (M) har ett högt tonläge i sin debattartikel men glömmer helt att nämna att hans egna borgerliga regering konsekvent valde skattesänkningar före att investera i det som bygger Sverige starkt för framtiden. Det gällde inte minst järnvägen. 

Den här regeringen har i stället gjort tvärtom. Vi har satt ansvarsfulla investeringar i samhällsbygget före orättvisa skattesänkningar. Vi har ökat det årliga anslaget till järnvägsunderhåll med 1,34 miljarder kronor per år 2016-2018 – något som Moderaterna hösten 2014 röstade emot. Vi utökar även vår riktade satsning på underhåll av vägar på landsbygden, satsar på kollektivtrafik i landsbygd och gör insatser för nattågtrafik.

Med Moderaterna vid makten hade dessa satsningar inte skett och vi hade haft mindre gemensamma resurser att investera i samhällsbygget.

I vår ska regeringen fatta beslut om en ny nationell trafikslagsövergripande plan för perioden 2018–2029. Där satsar vi över 100 miljarder kronor mer jämfört med förra planperioden.

Dessa medel ska användas på bästa möjliga sätt för att både stärka befintliga järnvägar och vägar men också till att investera i ny infrastruktur. Och vi måste klara av att göra både och. Järnvägen är eftersatt och behöver en kraftfull upprustning men vi behöver också ny kapacitet i ett Sverige som växer snabbt och där det är trångt på spåren.

För Dalarna spelar såklart även flyget en viktig roll. Här är det statliga driftstödet till flygplatser avgörande. Flygplatserna i Mora och Borlänge har därför sedan flera år erhållit statligt driftstöd. Dalarna är också en framgångsrik region inom svensk besöksnäring och därför satsar vi på ett investeringsstöd på 250 miljoner kronor till byggandet av en ny landningsbana på Scandinavian Mountains Airport (Sälen-Trysils flygplats) i Sälen.

Vad gäller flyglinjen Mora-Arlanda har denna aldrig omfattats av Trafikverkets beslut om trafikplikt utan det är Mora kommun som har upphandlat trafiken så att flyget mellan Sveg och Arlanda mellanlandar på Mora flygplats. EU-kommissionen har dock haft synpunkter på detta då trafik endast får upphandlas om det föreligger trafikplikt.

Hur EU-kommissionen kommer agera i frågan är inte klart och det är därför inte läge för populistiska utfästelser kring hur framtidens flygtrafik skall bedrivas. I stället måste vi säkerställa att det finns tydliga regler för trafikplikt, och att samma regler ska gälla för alla så vi hittar långsiktigt hållbara lösningar.

Ska hela Sverige kunna leva behöver vi också kunna garantera statlig service i hela landet. Det gör vi nu genom att vi utlokaliserar myndigheter, säkerställer statlig service och tar ett större ansvar än vad tidigare regeringar har gjort för att investeringar görs i hela landet. Det är en helt annan politik än det ensidiga fokus på storstadsregionerna som tyvärr präglade den tidigare moderatledda regeringen.

Tomas Eneroth (S), infrastrukturminister

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel

Mer läsning

Annons