Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Mode under Zorns tid

/
  • Anneli Karlmark, Kent Bladfäldt och Lena Wikström väntar på sin tur att visa sig för publiken.
  • Hela modeensemblen från vänster: Johan Antman, Anneli Karlmark, Hans Nordström, Martin Göthberg, Kent Bladfäldt, Lena Wikström, och sittande framför dem: Ewa Andersson, Britti Halvarsson och Elle Thomée.
  • Britti Halvarsson berättade om de enskilda plaggen. Här tillsammans med Elle Thomée.
  • Britti Halvarsson, Lena Wikström, Elle Thomée och Johan Antman.
  • Elle Thomée, Johan Antman och Ewa Andersson.
  • Hans Nordström, Britti Halvarsson och Lena Wikström.
  • Britti Halvarsson och Anneli Karlmark bjöd upp till dans.
  • Kent Bladfäldt klär sig i blått.
  • Ylva Fahlberg och Carola Näsdal Skarp från Zornmuseet respektive Zorngården.
  • Camilla Collett berättade om modesatsningen.

Det är nog få som varit på en modevisning och tänkt att det hela skulle ha varit bättre med inslag av teater. Men Zornska teatern har nu visat att mode och drama kan gå hand i hand.

Annons

Zornska teatern, kända för produktionerna Zornspelet och Ett satans spektakel, är just nu i ett utvecklingsår. Därmed går de på lågvarv. Det stoppade inte dem från att delta i en modevisning vars fokus låg på kläderna som var populära under Anders Zorns tid. De fann dessa munderingar i sin egen kollektion.

– Vi finns och likaså kostymerna. Så vi bestämde oss för att sätta ihop en extrashow, säger Martin Göthberg, Zornska teatern.

Britti Halvarsson har designat och sytt en stor del av plaggen som i helgen visades vid Zorngården:

– Kostymerna är skapade utifrån en massa förlagor som var mode på den tiden. Utgångspunkten är fotografier från nordiska museet, målningar och skulpturer. Många plagg som vi i dag har visat kan man peka på en målning av Zorn och säga att det där är förlagan.

De hade kunnat göra det lätt för sig och bara visa plaggen. I stället såg man till att förena teaterinslag i visningen. Varje presentation föranleddes med ett kortare drama.

Teater och mode fann därmed varandra.

Skillnaden från en reguljär pjäs var att Britta och Martin nu fick förmånen att förklara tanken bakom enskilda plagg som annars bara susar förbi i teaterstycket.

– Det var jätteroligt. De här kostymerna ligger mig varmt om hjärtat, säger Britti Halvarsson.

Carola Näsdal Skarp och Ylva Fahlberg från Zornmuseet respektive Zorngården såg modevisningen som en succé:

– Det blev bättre än vad vi kunde ha föreställt oss, säger de två i kör och Ylva fortsätter:

– Det man spontant känner är att det här föder nya idéer och tankar. Det kommer att bli mer av samma vara.

När man får se dessa plagg i en teaterproduktion igen kan varken Britta eller Martin svara på. De är som redan nämnt i ett utvecklingsår och funderar på hur de kan förnya sig själva.

– Eftersom våra produktioner är ganska stora och tunga när de håller på är vi öppna för att göra lite lättare produktioner emellanåt, säger Britta Halvarsson, och fortsätter:

– Vi har pratat om att göra spökvandringar där man får möta karaktärerna på ett kusligare sätt, säger Britti, och därmed skulle Zornska teatern gå från mode till skräckpromenader.

– Men det är så vi arbetar hela tiden. Vi förnyar Zornspelet, skriver om det, och försöker hela tiden hitta nya sammanhang, säger Martin Göthberg.

Mer läsning

Annons