Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Klimatförändringen - hot mot skogsbilsvägar

/
  • Bekymrade. Fredrik Ekedahl, Stig-Arne Grundin och Per-Anders Smedhs diskuterar problemet med tjällossningar som verkar öka i och med att det blir varmare. Foto: Jan Norberg

Annons

De senaste tre åren har problemen med tjällossningar ökat. Riktigt tydligt blev det i december då många skogsbilvägar blev ofarbara.

- Extremt mycket regn under hösten i kombination med onaturlig tjällossning bäddade för tjälskadeproblemen i december, konstaterar Fredrik Ekedahl på Skogsstyrelsen. Fredrik fruktar att en klimatförändring med mera regn ska försämra många skogsbilvägar och samma farhågor har Per-Anders Smedhs som är produktionsledare på Mellanskog och åkaren Stig-Arne Grundin.

Stig-Arne har två timmerbilar, som helst ska gå för jämnan. I vintras stod de stilla ett par veckor, men nu i vår har Stig-Arne lyckats parera tjälskadorna här hemma med körningar i Uppland.

- Alla enskilda skogsbilvägar här är stängda nu.

Det brukar normalt bli problem med tjälskador vid påsktiden, men i år blev det stopp redan runt den 20 mars men det har gått att köra en del på tidiga morgnar efter frostnätter.

- Vi har rekordstora väglager, men endast en bråkdel av virket är åtkomligt nu, säger Per-Anders Smedhs som konstaterar att kraven på "just in time"- leveranser ökar.

Om det ska gå att få fram råvara till sågverk och massafabriker i en jämn ström under hela året måste många skogsbilvägar förbättras. Till en del kan det ske med ganska enkla medel, exempelvis att sly och busk rensas bort från vägkanterna, att vägarna hyvlas och ges en lutning så att vattnet rinner av.

Stig-Arne påpekar att skotarförarna kan bidra till att vägarna torkar upp fortare om de lägger upp virket så att inte vältorna skuggar vägbanan och så ska de helst hålla sig bredvid vägarna då de lossar sin last.

- Dessutom är det viktigt att det finns ordentliga vändplatser i slutet på skogsbilvägarna, säger Stig-Arne och förklarar att det behövs lite plats för att vända en 24 meter lång timmerbil med släp.

Per-Anders konstaterar att många skogsägare bara ser kostnaderna då det blir tal om underhåll av skogsbilvägar.

- Man bör se underhållet och skötseln av vägarna som en vettig investering för framtiden. Även om det inte ger klirr i kassan direkt kan det ge valmöjligheter i framtiden att kunna leverera virke då sågverken har brist och är villiga att betala bra.

- Aktiv förvaltning och bättre underhåll av skogsbilvägarna är nödvändigt för att vi ska kunna minimera problemen som orsakas av ökat regnande och tjälskador, säger Fredrik Ekedahl.

Mer läsning

Annons