Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

INSÄNDARE: Hur kan Trafikverket luta sig på en utredning om förbifart Mora som är försvunnen?

Annons

Rondeller kan i bland vara en bra lösning vid problem med trafikstörningar. I Mora har vi ett bra exempel i Tuvan. En sämre rondell är i dock den i Noret, trots att den har en gigantisk diameter och är dubbelfilig. Där är det stockning vid hög trafikbelastning eftersom avfarterna, (samt infarterna), inte är dimensionerade för trafikflödet.

Två är enfiliga och de andra två blir det efter 25 meter. Så ser det ut i vissa av de nya projekterade rondellerna i Mora.

Jag har deltagit i alla möten som Trafikverket har haft om detta ämne samt även skickat frågor till dem. När jag framfört synpunkter på en ny förbifart Mora eller om att investera i ett nytt styr- och reglersystem för trafikljus så har de slagit till dövörat och vänt ryggen till.

Trafikverket skriver: ”Vi vet att ungefär 85 procent av dagens trafik genom Mora är transporter med mål och startpunkt inom Mora”. Det innebär att varje Morabo över 18 år i dag kör cirka två gånger över Noretbron, varje dag, året runt. På vilket sätt har Trafikverket säkerställt de 85 procenten?

Jag har inte sett någon dokumentation av fordonens hemvist i samband med trafikmätningar. Även Trafikverkets prognos för trafikflödet år 2040 är jag tveksam till. Det innebär att Moraborna då har ökat sitt bilåkande med knappt 30 procent medan SCB prognos på befolkningsökningen i Mora under samma period är knappt tre procent. Moraborna själva skapar trafikproblemet enligt Trafikverket.

Jag har frågat efter den vägutredning för förbifart Mora som gjordes på 1990-talet. Svaret från Trafikverket är att denna inte finns inte på Trafikverket, utan är försvunnen. Och att om man hittar ett exemplar så ska man vänligen skicka in en kopia till dem eftersom de gärna vill läsa den. Hur kan Trafikverket då senare - dessutom fler gånger - referera till denna utredningen som knappt verkar existera?

Trafikverket säger att flera alternativ har analyserats och simulerats. Men har de analyserat och simulerat med optimerad styr- och reglerteknik på trafikljus? Har de testat några andra alternativ?

Om något är teoretiskt möjligt, praktiskt genomförbart och ekonomiskt försvarbart - då har man ofta en bra projektlösning. Hur ser den praktiska lösningen ut vid två års byggtid?  Jag är i dag skeptiskt till liggande förslag, men framför allt är jag besviken på Trafikverkets bemötande.

Det blir väl som vanligt, Trafikverket gör som de själva vill, som i frågan om Mora flygplats.

Per Ahlenbäck

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv insändare

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv insändare

Mer läsning

Annons