Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Inget förbindelsespår mellan Inlandsbanan och Dalabanan

Annons

Banverket har tidigare fått ett önskemål från Inlandsbanan om ett förbindelsespår mellan Inlandsbanan och Dalabanan vid Noret i Mora.

För att ett tåg från Inlandsbanan ska komma ut på Dalabanan måste de i dagsläget korsa Österdalälven och gå in på Mora station.

Där tvingas tågen vända och man byter lok från el till diesel. Trafikutbytet ta cirka en halvtimme i anspråk.

- Om förbindelsespåret byggs krävs dessutom ett förbigångsspår som möjliggör ett lokbyte. Att fortsätta med dieseldrift hela vägen till Uppsala innebär en så stor miljöbelastning att en utbyggnad av tringelspåret blir ohållbar.

Enligt Anders Strandberg är det inte samhållsekonomiskt motiverat att driva projektet vidare under de förutsättningar för trafik som angivits i idéstudien.

- Det råder heller ingen kapacitetsbrist på Mora bangård i dagsläget. Även vid en utökad trafik som angivits i idéstudien bör stationen klara detta utan att nå gränsen för överbelastning. Banverket avsluta härmed idéstudien, skriver Anders Strandberg.

Mer läsning

Annons