Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Fasta rutiner hjälper barnmed Aspergers syndrom

/
  • Maja Ryss ska föreläsa om pedagogiska hjälpmedel, rutiner och struktur som hjälp för barn med autism och Aspergers syndrom samt vikten av samverkan mellan förskola, skola, hem och LSS.

Maja Ryss som är specialpedagog har specialiserat sig på hur personer med autism, Aspergers syndrom och liknande tillstånd ska få stöd, bland annat med pedagogiska hjälpmedel.

Annons

– Vardagen måste vara planerad för de här människorna, de behöver struktur och förutsägbarhet, säger Maja Ryss. Hon är grundskolelärare i botten och läste till specialpedagog.

– Jag ville lära mig mer om barn med särskilda behov. Sådana barn jobbade Maja med då hon var enhetschef på socialförvaltningens avdelning för barn och ungdomar som har korttidsboende och särskilt boende.

– Då såg jag behovet av ökad kompetens hos personalen.

Maja förklarar att det är viktigt att undersöka vad de här barnen klarar och inte klarar av. Med pedagogiska hjälpmedel kan de här barnen få struktur i sina liv, det kan vara bilder som visar i vilken ordning de ska göra vissa saker, till exempel då de gör sig i ordning på toaletten på morgonen.

Nu jobbar Maja Ryss halvtid som specialpedagog på Selja-Långlets friskola, övrig tid handleder hon personal som jobbar med LSS, lagen om särskilt stöd, och nu ska hon föreläsa om hur de här barnen ska få hjälp så att de kan leva ett så normalt och självständigt liv som möjligt. Första föreläsningen om pedagogiska hjälpmedel håller Maja i Leksand den 17 januari. Sedan följer flera föreläsningar i Dalarna, men också utanför länet, exempelvis i Värmland och Nyköping.

Mer läsning

Annons