Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Engelbrekt lättar ankar för sommaren

/
  • Ångtryck. Marion Eklund visar att till och med kaffekokaren i köket drivs av ånga.  Foto: Björn Westerdahl
  • Kapten. Anders Berglund är van vid stora båtar. För honom är Engelbrekt
  • Varmt. Helvetisk hetta slår mot maskinisten Hans Måspers när han lassar in de meterlånga vedträna i Engelbrekts stora ugn.  Foto: Björn Westerdahl
  • Volontärer. Tvillingarna Martin och Magnus Gran beskriver sig själva som skånska
  • Antikt. Engelbrekt är nästan som ett litet museum.
  • Redo? Engelbrekt ligger nu förtöjd i Mora. Några besättningsmedlemmar gör en sista finputsning av båtens skrov.  Foto: Björn Westerdahl

Annons

Båten byggdes på ett varv i Göteborg år 1866. Efter byggnationen plockades den isär. Delarna skickades med tåg till Falun. Den sista vägen fick delarna transporteras med häst och vagn. Efter slutmontering i Mora började Engelbrekt trafikera Siljan som Dalarnas första passagerarbåt.

- Det känns nästan som att arbeta i en tidsmaskin. Här finns inga datorer som krånglar och ingen elektronik som brinner upp. Allt är mekaniskt, säger 32-årige Martin Gran som är frivilligarbetare från Skåne.

Martin Gran och tvillingen Magnus har sökt sig till Mora för att arbeta på Engelbrekt under juli månad. Båda läser till skeppare på sjöfartsskolan i Kalmar, och båda har skepparkrans.

- Vi får inget betalt för det här, utan gör det mer som en kul grej. Vi får träna på att förtöja, och sen blir det en del underhållsarbete. Här inne i båten är det någon tok som har målat golvet med lack. Det är dumt eftersom det ruttnar. Det gäller att veta vad man håller på med, säger Martin samtidigt som han pekar på en fuktskadad planka.

Maskinchefen Hans Måspers vet vad han gör. Han kan varenda skruv i den gamla ångpanna som driver båten framåt. Hans arbetar under däck där den stora vedeldade ugnen förser ångmaskinen med tryck.

- Solvarma dagar blir det väl en 50-60 grader här nere. Och inte kan man ta av sig kläderna heller, för då bränner man sig bara någonstans. Det kan vara skönt att kavla upp ärmarna när svetten rinner till. Men förr eller senare lägger man armen på något rör så det fräser, säger Hans Måspers.

- Då är det kokta fläsket stekt, skrattar Marion Eklund.

Hans Måspers berättar att det tyngsta arbetet utförs i maskinrummet, och kapten Anders Berglund från Mora håller med.

- Maskinisten är båtens viktigaste person. Utan honom kommer vi ingenstans. Själv har jag arbetat med båtar hela mitt liv. Jag brukade köra trä till Egypten, men sen tröttnade jag på alla långa resor. Det här är mysigt. säger Anders Berglund.

Anders berättar att han i år gör sin sjunde sommar på Engelbrekt.

- Det är kul att ha lite kontakt med gamla båtar. Hon är så snäll, Engelbrekt. Lättstyrd och relativt lättmanövrerad. På fredag åker vi till Sollerö brygga. Då blir det dans där. Båten kommer att fungera som restaurang, säger Anders Berglund.

Marion Eklund tycker att kontakten med alla människor är det bästa med arbetet.

- Det är charmigt att arbeta ombord och kunna ställa det här till förfogande. Ibland träffar jag gamla människor som rest med båten som barn. Det svåraste är att få det att gå ihop ekonomiskt. Vi får inget stöd från kommunen och vi är ganska beroende av bra väder, säger Marion Eklund.

I framtiden hoppas Marion Eklund att Engelbrekt ska kunna trafikera sträckan Orsa-Borlänge.

- Idag är passagen för grund, men vi hoppas kunna ändra på det genom Falu-Dalarna projektet. Förhoppningsvis kommer det att vara klart år 2010, säger Marion Eklund.

Mer läsning

Annons