Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

DEBATT: Ska inte behöva ta fyra timmar att resa till Stockholm - bevara flygplatsen i Mora

Annons

En avgörande förutsättning för entreprenörskap och småföretagande på landsbygden är fungerande kommunikationer. Små och medelstora företag är i dag också beroende av kunder och leverantörer långt utanför hemorten. Det är inte bara kontakter med andra delar av Sverige som krävs utan även med kontinenten. Utan goda kommunikationer är det svårt att fortsätta verka och utvecklas i Dalarna.

Socialdemokraterna satsar sina pengar på det utdömda prestigeprojektet höghastighetståg mellan Stockholm, Göteborg och Malmö. För oss i Dalarna är infrastrukturläget inte bara oförändrat utan ser gradvis ut att försämras med nuvarande regering.

Dalarna behöver förbindelse med huvudstaden och möjlighet att nå ut i världen via Arlanda. Det tar i dag längre tid att åka tåg mellan Mora och Stockholm än för 20 år sedan, förutsatt att tåget kommer fram. Det är inte så lätt att ta sig fram med bil och nu verkar regeringen vilja lägga ned flyget från Mora till Arlanda.

Trafikverket har lagt fram förslag på vilka flyglinjer de vill satsa på och där flygtrafiken kan upphandlas. Detta görs genom att Trafikverket först lägger så kallad trafikplikt på linjen. Trafikverket anser dock att Mora har så bra kommunikationer utan flyg att det inte behövs någon trafikplikt.

Regeringen öppnar i och för sig för att ett bolag som flyger från Sveg till Arlanda kan mellanlanda i Mora om bolaget så vill, men utan ersättning för den extra svängen. Ingen flyglinje från någon regional flygplats kan köras utan stöd från staten, men i Dalarna krävs nu att så ska ske.

Trafikverket struntar i EU-reglerna som utgår från att flygtrafik kan upphandlas om restiden med tåg överskrider tre timmar. I Trafikverkets värld är det minst fyra timmar som gäller. Det glest befolkade Sverige ska tydligen ha sämre kommunikationer än resten av Europa.

När frågan har lyfts i riksdagen har infrastrukturministern Tomas Eneroth slagit ifrån sig och meddelat att det är upp till Trafikverket att besluta om regional flygtrafik. Vi har alltså en minister som inte tar ansvar för sina myndigheters agerande och som inte verkar bry sig när myndigheten föreslår försämringar i kommunikationen.

När alliansen var vid makten tog vi ansvar för de linjer som krävde stöd och beordrade Trafikverket att ändra sitt beslut i det så kallade regleringsbrevet. Nuvarande regering har samma möjlighet. För några månader sedan beordrades Trafikverket upphandla nattrafiken på tåglinjen Stockholm- Östersund. Så infrastrukturministern kan rädda nattåg, men vill inte rädda kommunikationslinan för norra Dalarnas näringsliv.

Detta är ingen budgetfråga, för det finns medel inom ramen för upphandlad trafik. Det är inte heller en miljöfråga, flyget ingår i EU:s system för utsläppsrätter.

Det verkar som att infrastrukturministern inte vill satsa på att Dalarna och landsbygden ska få goda kommunikationer. Han förstår inte hur allvarlig en nedläggning av flyget i Mora är, både för Mora och för grannkommunerna. På Socialdemokraternas hemsida vill man påskina att man förstår att landsbygden står och faller med sina företag. I praktisk handling verkar regeringen dock driva en helt annan linje.

Carl-Oskar Bohlin, riksdagsledamot (M) på dalabänken

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel

Mer läsning

Annons