Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

"Ät fett, bli frisk och smal!"

/
  • Föredragshållare. Lars-Erik Litsfeldt gick ner i vikt och blev kvitt sin diabetes när åt mer fett och mindre kolhydrater.

Annons

Han besökte Mora och Andreasgården på torsdagen, inbjuden av Mora kommun, handikappföreningarna och ABF. För en nästan fullsatt hörsal berättade Lars-Erik Litsfeldt om sin erfarenhet av diabetes och fettrik, kontra kolhydratrik, kost.

Mot slutet av 1990-talet ökade han kraftigt i vikt, trots flera Viktväktarsvängar. Han drabbades av diabetes.

- Det började med att jag kände mig törstig, jag drack mycket vatten och läsk, jag fick svårt att läsa. Det som gjorde att jag tog tag i det var en konstig känsla i ena hälen. Ungefär som ett tygplåster.

Läkarna konstaterade diabetes och Lars-Erik fick välmenta råd om vad han skulle äta.

- Jag försökte äta enligt tallriksmodellen och fick allt sämre blodsockervärden. Karolinska sjukhusets råd var en tallrik med makaroner, smörgås, en köttbit, grönsaker, mjölk och ett äpple. Nu tänker jag, jäkla vad sjuk man ska bli av det där.

Han började med en kost bestående av 50 procent fett, 30 procent protein och 20 procent kolhydrat. En "normal" kost i dag består av cirka 30 procent fett, 20 procent protein och 50 procent kolhydrater.

Bara en kort tid efter att han lagt om kosten kom resultaten.

- Jag kunde slänga min diabetesmedicin. Jag gick ner elva kilo i vikt på nio veckor. Jag mådde betydligt bättre. Det går att få ordning på saker och ting ganska snabbt. Fast jag vill tona ner det här med vikten, det viktigaste är att man mår bra. Det gör man inte av fel kost.

Principen för diabetes typ 2 är, att den som äter mer fett och mindre kolhydrater sätter igång kroppens fettförbränning. Kolhydrater omvandlas till socker i kroppen. För att cellerna ska kunna ta emot sockerbränslet produceras insulin i bukspottkörteln. Ju mer socker desto mer insulin.

Efter ett tag kan muskelcellerna bli oemottagliga för insulinet, sockret stannar kvar i blodet, diabetesen är ett faktum. Fettcellerna, däremot är inte lika känsliga, de tar emot sockret med risk för att fetma uppstår.

- Ät mat som inte triggar igång insulinutsöndringen. Insulin hindrar fettförbränningen. Muskler drar energi även på natten när man sover. Fett däremot är bara plufs som inte förbränner någonting. Viktväktarmetoden krymper muskelmassan, därför är det lätt att gå upp igen efteråt, förklarar Lars-Erik Litsfeldt.

Själv äter han med glädje bacon och ägg till frukost. Och ger ett bestämt råd.

- Släng ut alla light-produkter, ät smör och rejält med grädde i såsen.

Enligt Lars-Erik Litsfeldt gör rätt mat att kroppens egna hormoner sköter korrigeringen av kroppsvikten.

- Att kroppen gillar detta sätt att äta visar sig bland annat genom att diabetiker brukar bli friska. Många är de som har kunnat sluta med sina insulininjektioner. Den som ofta drabbas av förkylningar kommer att märka att problemen blir mindre eller upphör. Detta tyder på att kroppen blir starkare och får ett bättre immunförsvar när den inte behöver gå på sparlåga som den annars får göra vid "vanlig" bantning. Själv känner jag mig blåst på 25 år av mitt liv när jag gått runt med en ölmage. Helt i onödan visade det sig, liksom min diabetes, säger Lars-Erik Litsfeldt.

Fettmetoden:


Du får äta:

• Mjölkprodukter. Fet mjölk, fil och yoghurt, ost, feta-ost, keso, creme fraiche, creme bonjour, grädde, smör. Tänk på att mjölk innehåller cirka 4 gram kolhydrater per 100 gram. Det kan lätt bli mycket. Var därför återhållsam.

• Du ska inte välja lågfett-produkter, och inte sockrade! Välj alltid det fetaste alternativet.

• Nötkött, fläskkött, lammkött, kyckling, fisk, skaldjur. Skär inte bort det synliga fettet!

• Korv, köttbullar och andra charkprodukter (titta bara efter att max 5 gram kolhydrater per 100 gram).

• Kryddor, buljong, salt efter smak. Såser utan kolhydrater.

• Ovanjordsgrönsaker, olja-vinäger-dressing.

• Linfrön.

• Oliver, kallpressad olivolja eller rapsolja, linfröolja. (Vi kan dock inte tillgodogöra oss just något av omega-3 från veg oljor)

• Ägg (ekologiska, de konventionella har för hög halt av omega-6 i gulan).

• Titta i affären på innehållsförteckningen: Högst 5 g kolhydrater per 100 g födoämne

Avstå från (eller absolut minsta möjliga):

• Potatis, och potatisbaserade varor som chips och pommes frites.

• Ris och risprodukter.

• Majs och majsprodukter (exempelvis cornflakes).

• Mjölbaserade produkter som pasta, bröd, kex, frukostflingor, gröt, välling, pannkaka (stärkelserika födoämnen)

• Godis, kaffebröd, tårta. Sockersötade drycker. Allt socker och allt sockrat.

• Om du känner att du inte kan avstå från exempelvis bröd eller potatis kan du trappa ner successivt.

• Margarin. Ät inte margarin i någon form!

• Mesost, blodpudding; för mycket socker

Du får äta lite av:

• Bönor, linser, frukt (inte torkad frukt, koncentrerat socker).

• Nötter, mandel, solrosfrön.

• Någon bit choklad med hög kakao-procent, 70%.

• Dessa innehåller låg andel, långsamma, kolhydrater. Uteslut gärna under bantning, du kan äta lite mer av det när du kommit ner till idealvikt.

• Dricka bara lite alkohol, det påverkar blodsockret. Öl innehåller mycket kolhydrater.

Mer läsning

Annons