Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Arne efterfrågar riskanalys av Noretbron och tydliga planer

Den 3 mars 2017 är det den sista dagen man kan lämna in synpunkter inför den kommande ombyggnationen av E45/70 genom Mora. Någon som redan tagit tillfället i akt är tidigare landstingspolitikern Arne Pettersson.

Annons

Arne Pettersson uppmärksammades i tidningen i veckan då han överklagade ett beslut till Förvaltningsrätten efter att fullmäktige beslutat sig för att medfinansiera förbättringarna om genomfart Mora.

Denna överklagan avvisades av Förvaltningsrätten men Arne fortsätter nu att nagelfara planerna.

Bland annat har han dels skickat ett brev till Trafikverkets generaldirektör, dels i ett brev uppmanat Trafikverket att illustrera det kommande bygget.

Socialdemokraten Arne Pettersson nagelfarar Trafikverkets planer.

Du kan nämligen stirra dig blind på kartor och beskrivningar utan att ändå få en uppfattning om saker och ting, menar Arne Pettersson.

Därför hoppas han att Trafikverket kommer illustrera den tilltänkta trafikplanen i Mora på ett tydligt sätt. När Bo Bävertoft var i ledningen på dåvarande Vägverket använde han sig av en bra presentationsmetod när nya trafikplaner i länet skulle genomföras.

Då satte man nämligen ut markeringar i form av stakkäppar av det nya vägområdets yttergränser, inkluderande slänter och GCM-vägar.

– Endast med denna typ av åskådlig redovisning av den nya trafikapparaten i skala 1:1 kan Trafikverket och Mora kommun med gott samvete kunna sig ha genomfört ett godtagbart samråd i denna centrala och viktiga fråga, menar Arne Pettersson.

I det öppna brevet till Generaldirektören för Trafikverket reagerar Arne på att planerna slutar vid Noretbrons västra landfäste. Han menar på att planerna borde ha utgått från Noretrondellen fram till Fridhemstorget i Mora.

Han tycker det är märkligt att man ritat in en fyrfältsväg som upphör vid västra landfästet av Noretbron där bron i praktiken torde bli ett hinder för en jämn trafikström.

Det är en olägenhet inte minst för blåljusfordon som servar flera kommuner samt trafikflödet till och från hela västra och norra Dalarna.

Därför tycker Arne det vore motiverat att göra en riskanalys av Noretbron innan slutgiltiga förslaget fastställs. Inte minst då bron tidigare kritiserats som en risk i ett remisssvar från Mora kommun till Vägverket år 2008.

Den som vill skicka in synpunkter till Trafikverket kan göra det fram till den 3 mars 2017 där man anger diarienummer TRV 2016/58622.

Mer läsning

Annons