Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Anmälningsvåg mot Postnord – man i Dalarna befarar att hans samlarföremål slarvats bort: "Skandal"

Klagomålen mot statliga postjätten Postnords pakethantering efter att nya 75-kronorsavgiften infördes i mars strömmar in. Bland annat skriver en morabo att hans samlarvaror från Indien verkar ha hamnat på villovägar.

Annons
Foto: Marcus Ericsson / TT

Mer läsning för Pluskunder:

Kinapaketen chockhöjs – Postnord: "Absurt att det varit så billigt"

Hally en av dem som drabbas av chockhöjningen – beställningen från Kina blev plötsligt dubbelt så dyr

Bli Pluskund för bara en krona här!

Den 1 mars i år införde Postnord en avgift på 75 kronor plus moms för varje paket som beställs på internet utanför EU. Och hanteringen av de nya avgifterna har försenat paketutdelningarna avsevärt.

Anmälningarna mot den statliga postjätten strömmar nu in till Konsumentverket. Några exempel är en kvinna i Mölndal som berättar att hon förgäves väntat på flera leveranser inför ett kommande bröllop samt en Norrtäljebo som klagar på att kontaktförsöken med Postnord varit "en monolog mer än en dialog".

Även en man i Mora har anmält företaget. Enligt honom har han inte fått sina paket – bland annat en försändelse med samlarvaror från Indien – trots att han betala in både avgift och moms enligt de nya reglerna för mer än en månad sedan.

"Nu har garantin gått ut för det jag köpt... Skandal!", skriver han och berättar att han trots flera försök inte lyckats komma fram till företaget. "Jag är nu till och med rädd för att de har slarvat bort mitt paket".

Fakta, nya regler för paket beställda utanför EU:

+ Moms (vanligtvis 25%) ska betalas från första kronan.

+ En hanteringsavgift tillkommer på 75 kronor för paket värda mindre än 1 500 kronor. Är värdet över 1 500 kronor blir avgiften 125 kronor. Avgiften ska täcka till exempel löner, teknisk utrustning och lokalhyra.

+ Postnord skickar ut avier för betalning av moms och hanteringsavgift, först därefter sker leverans av försändelsen.

+ Om man inte längre vill ha den beställda varan på grund av kostnaderna, kan man välja att inte betala. Paketet returneras då till avsändaren.

+ På grund av de nya rutinerna kommer det ta lite längre tid för paketen att levereras.

Källa: postnord.se

APPEN: Håll dig uppdaterad – ladda hem vår app för IPhone och Android här

Mer läsning

Annons