Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Ministern efter DT:s granskning av försäkringskassan, arbetsförmedlingen och intygskollen: "Det måste fungera bättre"

Antalet patienter som nekas sjukpenning ökar – samtidigt lanseras privata hjälptjänster som guidar människor i hur de vässar sjukintygen för att få dem godkända hos Försäkringskassan.
Här svarar socialminister Annika Strandhäll (s) på kritiken och varför regleringsbrevet till Försäkringskassan tvingats kompletteras.
– Jag ser att dialogen mellan myndigheterna måste bli bättre för att människor inte ska hamna i kläm, säger hon.

Annons

DEL 3, de ansvariga

Antalet patienter som nekats sjukpenning och slussats vidare till Arbetsförmedlingen har ökat – samtidigt har fler och fler hamnat mellan stolarna när Arbetsförmedlingen ansett att de inte kan anställas.

Socialminister Annika Strandhäll.

På måndagen berättade vi om Annica Lindell, som hamnat mellan stolarna. Situationen har väckt reaktioner över hela landet – nu svarar socialminister Annika Strandhäll på kritiken.

- Försäkringskassan bedömer om en person har en nedsatt arbetsförmåga på grund av sjukdom. Arbetsförmedlingen bedömer om en person kan anses vara arbetssökande. Det kan finnas andra omständigheter än sjukdom som gör att en person inte kan stå till arbetsmarknadens förfogande, säger Annika Strandhäll.

LÄS MER [+]:

Del 1: Statens dom: För frisk för sjukpenning – för sjuk att anställas: "Jag känner mig lurad"

Del 2: Tjänsten som spetsar ditt sjukintyg – för 2 750 kronor: "Tråkigt att vi behövs"

Den 18 december presenterade regeringen regleringsbrevet för Försäkringskassan.

Bara en dryg månad senare, 23 januari, gick regeringen ut med att Försäkringskassan fick i uppdrag att tillsätta en utredning för att komma till rätta med den bristande dialogen mellan myndigheterna.

- Jag konstaterar att samarbetet mellan myndigheterna inte fungerar tillräckligt bra och måste bli bättre. Därför har regeringen nu lagt ett tydligt nolltoleransuppdrag till båda myndigheterna för att ingen människa ska falla mellan stolarna. Det måste fungera bättre, säger hon.

2015 utsågs Ann-Marie Begler (Till vänster) till generaldirektör för Försäkringskassan. Nu siktar socialminister Annika Strandhäll (till höger) kritik mot myndigheten.

Utredningen ska presenteras senast 9 april.

- Jag ser att dialogen mellan myndigheterna måste bli bättre för att människor inte ska hamna i kläm.

Trots att det bara hade gått en dryg månad efter regleringsbrevet tvingades ni till kompletteringar – varför?

- Det pågår flera processer samtidigt, och du är inte alltid färdig med alla underlag som behövs för beslut samtidigt. I regleringsbrevet gjorde vi flera förändringar,  men såg inte att det inte räckte. Därför jobbade vi vidare med fler åtgärder som vi var klara att presentera den 24 januari.

Moderaternas Ann-Britt Åsebol, suppleant i socialutskottet, kritiserar hanteringen av regleringsbrevet regeringens utredningar.

– Det verkar som man skrev ett regleringsbrev och fick en folkopinion emot sig. Man tänkte inte efter innan man skrev det här, säger hon.

Läs även: Dalapolitikerns kritik mot Försäkringskassan och regeringen: "Det är ett systemhaveri"

Hur ser du på den beskrivningen?

- Vi jobbar stenhårt med de verktyg vi har för att förbättra brister i sjukförsäkringen, jag kan bara konstatera att Ann-Britt Åsebols och moderaternas enda intresse av försäkringen i riksdagen är att återinföra gränsen för hur länge någon ska kunna vara sjuk, säger Annika Strandhäll och fortsätter:

- I januari valde vi att lägga ett uppdrag som handlar om att förstärka samordningen kring individen. Det är en vanlig ordning att komplettera regleringsbrev till myndigheter med flera uppdrag under året.

I november lanserades tjänsten Intygskollen.se där patienter kan få hjälp att komplettera sina sjukintyg till en kostnad av 2 750 kronor.

Hur ser du på att patienter och läkare behöver anlita expertteam för att få igenom sina sjukintyg?

- De allra flesta som ansöker om sjukpenning får den också, och de allra flesta som söker gör det utan att anlita något företag. Det viktiga är att läkare i intyget anger det som de anser sig kunna göra utifrån sin profession. Om det sedan finns någon instans som hjälper till med att formulera detta kan vi som regering inte ifrågasätta, men utgångspunkten är självklart att det inte ska behövas.

Är det rimligt att betala 2 750 kronor för att överhuvudtaget nå fram till en myndighet och få den hjälp man har rätt till?

- Frustrationen som finns hos både läkare och Försäkringskassans handläggare är för mig bevis nog på att det inte fungerar tillräckligt bra, och att för mycket ansvar hamnar på den enskilde.

Hur ser du på att privata aktörer tjänar pengar på sjuka människor som hamnat i en snårskog av byråkrati och där inte ens sakkunniga, i det här fallet läkare, förstår att utforma fullödiga sjukintyg?

- Samarbetet mellan Försäkringskassan och sjukvården måste bli bättre, och har också lagt ett tydligt uppdrag för att de ska jobba med just detta. Regeringen tillför också stora belopp till landstingen för utbildning av läkare i försäkringsmedicin, just för att läkare ska känna sig trygga när de hanterar sjukintyg.

Ann-Britt Åsebol kallar det faktum att Intygskollen.se ens existerar som ett resultat av ”ett systemhaveri” och ett bevis för att regering och riksdag inte klarat av att formulera lagar och regleringsbrev som sedan kan tillämpas av Försäkringskassan.

 - Åsebol får gärna beskriva hur läget skulle förbättras av att sätta en gräns för hur länge någon kan vara sjuk och börja utförsäkra.

Samtidigt skickar Strandhäll kritik mot Moderaterna.

- Jag vill ändå konstatera att Ann-Britt Åsebol och moderaternas enda förslag för sjukförsäkringen är att återinföra en bortre gräns för hur länge någon kan vara sjuk, den så kallade stupstocken.

Hur ser du på lagstiftningen och tydligheten i regleringsbrevet?

- Jag förstår frustrationen som lett till tjänsten (Intygskollen.se), och här har både Försäkringskassan och vården en hemläxa att göra. Dessutom tillsätter jag nu en utredning för att se över om det behövs förändringar i  det regelverk riksdag och regering styr över, säger Strandhäll.

Grundaren till intygskollen.se, Martin Johanson, anser att läkare och Försäkringskassan bara skyller på varandra och att tjänsten är lösningen på hela problemet.

Är Intygskollen.se och andra liknande tjänster lösningen på problemet?

 - Nej.

LÄS MER OM FÖRSÄKRINGSKASSAN:

DEBATT: I 30 år har jag räddat liv i Dalarna – efter två minuter vägrar Försäkringskassan mig rehabilitering

LÄS MER [+]: Försäkringskassans uppmaning till läkaren – sök nytt jobb: "Jag blev chockad"

Försäkringskassans svar: "Anders kan utföra ett annat arbete"

Mer läsning

Annons