Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Många i Dalarna har ont i axlar och nacke – Paddor och datorer en riskfaktor

Ont i axlar och nacke?
Då tillhör du de 47 procent av invånarna i Dalarna som har just detta problem.

Annons

Det visar de senaste siffrorna från Folkhälsomyndigheten, som Nyhetsbyrån Siren har sammanställt.

– Två tredjedelar av befolkningen får någon gång problem med sin nacke. De allra flesta har ospecifika nackbesvär. Det är också vanligt med whiplashskador, säger Anneli Peolsson, sjukgymnast och professor vid Linköpings universitet, till Nyhetsbyrån Siren.

Rikssnittet är 47 procent, enligt Folkhälsoenkäten 2016.

Åldersgruppen 16-29-åringar visar den största ökningen.

– Nackbesvären kommer nog att öka i vårt moderna liv, eftersom allt fler håller på med paddor och datorer. Det är en stor belastning för nacken att sitta framåtböjd. Ofta får man problem med huvudvärk och yrsel också, säger Anneli Peolsson.

Paddor och datorer är ofta en orsak till att man får ont i axlar och nacke. 47 procent av invånarna i länet dras med det problemet.

I Gävleborg och Norrbotten är problemet som allra störst. 51 procent av invånarna uppger nackvärk under perioden 2013-2016.

47 procent i Dalarna har eller har haft problem med axlar eller nacke. Av dessa är det kraftig övervikt för män.

FAKTA: Så motverkar du smärta i axlar och nacke

Fysisk träning minskar risken för att få ont i ryggen och nacken. Därför är det bra om du rör dig som vanligt även om det gör ont i nacken och axlarna. Fortsätt att motionera om du redan gör det eller försök att komma igång med en ny fysisk aktivitet. Det kan lindra eller till och med få besvären att gå över.

Din muskelstyrka kan försämras om du vilar för mycket. Det kan i sin tur leda till att musklerna fungerar sämre och även att balansen i kroppen blir sämre.

Receptfria smärtstillande mediciner kan hjälpa för att du ska kunna leva som vanligt. Det brukar vara bäst att ta tabletterna regelbundet på bestämda tider för att du ska kunna hålla dig så smärtfri som möjligt.

Det är bra om du som har ett stillasittande arbete rör på dig på med jämna mellanrum, Avbryt gärna arbetet en stund så att musklerna får slappna av ordentligt.

Försök också att undvika alltför mycket stress och ta hand om dig själv så att du mår bra och trivs med det du gör. Studier visar att tillfredsställelse i arbetet minskar risken för värk i nacken.

Värme kan vara skönt om du har ont i musklerna. Du kan till exempel pröva med en vetekudde.

Källa: 1177 Vårdguiden.

Mer läsning

Annons