Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Omstritt transportavtal sägs upp

Annons

Striden om transporterna började 2004 då Skjutsgårdens begravningsbyrå startade sin verksamhet i Vansbro. Ett avtal fanns då sedan något år tillbaka med begravningsbyrån Brandser i Järna och som löpte med tre månaders uppsägningstid från båda parter.

Avtalet innebar att Skjutsgården inte hade rätt att själva sköta transporterna kring de begravningar som de anlitades för, oavsett om det var de anhörigas uttryckliga begäran. I stället skulle körningarna, som i huvudsak innebär transporter till och från krematoriet i Mora, utföras av begravningsbyrån Brandser.

Skjutsgårdens ägare, liksom Äppelbo begravningsförening, vände sig därför till kyrkan med en begäran om att själva få utföra transporterna kring de begravningar de anlitats för.

Kyrkonämnden beslutade också en tid senare, efter att jurister från både Svenska kyrkan och Västerås stift tittat på ärendet att nya anbud skulle begäras in och ett nytt beslut fattas. Det väntade beslutet var att kyrkan skulle fastställa ett pris per kilometer och att den som anlitats för en begravning också skulle köra och få betalt för sina egna transporter. Så blev ändå inte fallet. Istället tecknades ett nytt avtal och som även i fortsättningen gav begravningsbyrån Brandser ensamrätt att utföra transporterna.

Skjutsgårdens ägare överklagade beslutet till länsrätten, men fick avslag då överklagan kommit in för sent. Sedan dess har ändå en förbundsjurist vid Svenska kyrkan tittat på ärendet och gett kyrkonämnden kritik för sin hantering av upphandlingen och avtalet.

-Ja, vi har fått oss en knäpp på näsan av förbundsjuristen, säger Marja Kilpiö som är kyrkonämndens ordförande.

-Avtalet som tecknades gäller till den första juli 2008 men har tyvärr varit luddigt utformat och gett utrymme för olika tolkningar. Genom att säga upp avtalet redan nu får vi ändå god tid på oss att kunna reda ut alla oklarheter, säger Marja Kilpiö om den infekterade transportstriden.

"Eftersom läget verkar infekterat är det kanske lämpligt att säga upp avtalet redan nu. Ni ger er själva tid att förbereda ett bättre förfrågningsunderlag och kanske hinna gå en kurs i upphandling", skriver förbundsjuristen Karin de Fine Licht i ett utlåtande.

Mer läsning

Annons