Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Drömmen om en rustad inlandsbana

/

Annons

–Hon var inbjuden av ledningen för Inlandsbanan AB till ett frukostmöte på ett tåg mellan Åre och Östersund, berättar Gunnar Magnusson som själv i många år arbetat för att den stängda delen mellan Lesjöfors och Mora åter ska öppnas för trafik.

Själv är han ordförande för dotterbolaget Grand Nordic Travel som främst arbetar med turisttrafiken längs inlandsbanan. Gunnar menar ändå att det är det stora behovet av godstransporter som i dag är det starkaste argumentet för en upprustning av banan och de stora miljövinster som detta skulle ge.

–Om vi bara tittar på vårt område så finns det ett enormt behov av transporter till hamnen i Kristinehamn. Bara från pelletsfabriken går det närmare 2 200 långtradartransporter för att köra en årsproduktion av pellets till Kristinehamn och vi har även sågverken i både Rågsveden och Fiskarheden som transporterar enorma mängder av trävara på landsvägen. Även Hard Rock mineral kommer att starta sin verksamhet igen till våren och är i stort behov av järnvägstransporter, menar Magnusson.

En annan satsning som talar för en upprustning är den jättesatsning som kinesiska investerare gör i Sveg på Härjedalens Miljöbränsle AB. Där satsas flera hundra miljoner kronor på en produktion av briketter, pellets och etanol.

–I den offert som Inlandsbanan AB överlämnade till Åsa Torstensson finns krav på att tre banor ska öppnas. Det är inlandsbanans del mellan Mora och Lesjöfors och de två nedlagda tvärbanorna mellan Furudal och Bollnäs samt mellan Arvidsjaur och Jokkmokk, säger Gunnar Magnusson som säger sig ha fått positiva rapporter från frukostmötet med Torstensson.

–Det som kanske kan vara en öppning är att en finansiering inte behöver hänga enbart på staten utan att det även finns privata investerare som är villiga att satsa pengar på en upprustning, säger Gunnar Magnusson.

Mer läsning

Annons