Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Vamas bemöter kritik från S-politiker

De nya öppettiderna vid återvinningscentralerna i Malung-Sälen kommun är ett led i att förbättra servicen och tillgängligheten.
Det menar det kommunala bolaget Vamas som nu bemöter de tre ledande S-politiker som framfört kritik mot de nya öppettiderna.

Annons

-Vi strävar efter att utvecklas och arbetar därför ständigt med att förbättra vår service och tillgänglighet för våra kunder som utgörs i huvudsak av privatpersoner. Som ett led i detta arbete kommer vi därför att anpassa öppettiderna på våra återvinningscentraler från och med 1 januari 2017, säger Vamas VD Björn Sjögren.

En debatt har blossat upp efter att Vamas beslutat att införa nya öppettider på återvinningscentralerna i Malung-Sälen från årsskiftet. ..

Han påtalar att öppettiderna är bland annat baserade på genomförda kundundersökningar, som visar att kunder efterfrågar fler öppna kvällar,luncher och helger än tidigare, vilket han menar att man nu har möjliggjort med de nya öppettiderna.

En av Vamas huvudsakliga uppgift är att samla in hushållsavfall från privatpersoner och hushållsliknande avfall från företagare och säkerställa att avfallet hanteras ändamålsenligt ur ekonomisk och miljömässig synpunkt.

Björn Sjögren framhåller att kunderna är viktiga för Vamas och genom att anpassa öppettiderna menar han att återvinningspersonalen kan fokusera på kunden genom att vara tillgänglig för frågor och ge anvisning vart avfallet ska sorteras.

-Förändringarna av öppettiderna grundar sig även på att förbättra våra medarbetares arbetsmiljö och underlätta utförande av andra arbetsuppgifter. När återvinningscentralen är stängd möjliggör det för återvinningspersonalen att utföra andra sysslor som journalföring och provtagningar med syfte att säkerställa att vi uppfyller de lagkrav som ställs på oss. Vi kan genom ändamålsenliga rutiner och egenkontroll säkerställa att vår verksamhet inte orsakar skada för människors hälsa och miljön. Återvinningspersonalen ska vidare iordningställa ytor för sortering innan kunden anländer, tillförse kompostpåsar i butiker och underhålla. Vår service utgör så mycket mer än återvinningscentralerna,tillägger Björn Sjögren.

Han menar även att företagare är en viktig kund för Vamas när det gäller avlämning av hushållsliknande avfall, alltså avfall som uppkommer som ett resultat av att människor använder lokaler eller anläggningar på ett sätt som ger upphov till avfall som liknar det avfall som också kan uppstå vid användning av mark eller byggnad för bostadsändamål.

-Exempel på sådant avfall som lämnas på en återvinningscentral är, utrangerade möbler och liknande föremål. Annat avfall från verksamheter, till exempel bygg och rivningsavfall, bör lämnas till andra entreprenörer inom kommunen som samlar in verksamhetsavfall, säger Björn Sjögren.

Mer läsning

Annons