Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

"Vi ska bli en modern myndighet för medborgarna"

Annons

Johansson förklarar att bakgrunden till neddragningen i första hand beror på att förvaltningsanslaget till försäkringskassan minskade med en halv miljard till i år.

– Det innebar besparingar och efter omställningen är vi i Dalarna 40 årsarbetare färre än förra året. Ingen har behövt sägas upp utan besparingen har klarats av med naturlig avgång och frivilliga lösningar.

En av konsekvenserna är minskade öppettider hos alla besökskundtjänster utom Borlänge.

– I andra hand handlar minskningen av öppettiderna för spontana besök om försäkringskassans förnyelsearbete - vi ska bli en modern myndighet för medborgarna, förklarar Johansson.

– De spontana besöken ska i högre grad ersättas av bokade besök som är bättre förberedda, mer effektiva för, och mer uppskattade av kunderna.

Försäkringskassan vill att fler använder sig av telefonkundtjänst och självbetjäningstjänster på Internet. Därför byggs de enheterna successivt ut.

– Kundernas möte med oss kommer att bli annorlunda men totalt sett bättre, menar Johansson.

Mer läsning

Annons